اقتصادی

لزوم توجه به نقش مسئولیت اجتماعی هم‌زمان با اجرای واحدهای صنعتی

لزوم توجه به نقش مسئولیت اجتماعی هم‌زمان با اجرای واحدهای صنعتی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مرتضی شاهمیرزایی، در نخستین نشست دبیران مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی، با اشاره به اینکه مردم‌داری بخشی از تکلیفی است که متوجه واحدهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی است اما متأسفانه سال‌ها مغفول مانده بود، اظهار کرد: خوشبختانه با حضور و شکل‌گیری این بازوی مهم، صنعت امروز پویا و فعال است.

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی در گذشته عرصه فراموش‌شده بود و مدیریتی برای توجه به این مقوله وجود نداشت، شاید به‌دلیل صرفه‌جویی بعضی از مدیران و مسئولان و شرکت‌هایی بود که بیشتر به واحد صنعتی توجه و از آثار زیان‌بار صنعت بر جوامع محلی غفلت می‌کردند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه قرار گرفتن در موقعیت فعالیت در حیطه مسئولیت اجتماعی به‌دلیل آثار مثبتی که بر مردم دارد، بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: در گذشته اگر در این حوزه فعالیتی انجام می‌شد، این‌گونه جا افتاده بود که راه‌اندازی واحد اقتصادی به‌منزله لطف در حق مردم محلی است، اما امروز با بازتر شدن چشم همگان، یاد گرفتیم که این موظفی هر واحد تولیدی است. غربی‌ها هم که در همه موارد اقتصادی برخورد می‌کنند بیش از ۱۰۰ سال قبل وارد عمل در این حوزه شدند.

شاهمیرزایی افزود: برای داشتن محیط امن و فعالیت پایدار واحد صنعتی باید به سایر ذی‌نفعان و اشخاصی که با محیط صنعتی در تماس هستند رسیدگی کرد، در غیر این صورت شکاف خدمات‌رسانی و رفاهی میان محیط و شهرک صنعتی با منطقه‌ای که تحت قیمومت مردم است افزایش می‌یابد، در نتیجه بزهکاری، ناهنجاری‌های اجتماعی و فضای مخرب میان فقر و غنا به‌وجود می‌آید که به اصطکاک و تنش اجتماعی ختم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های صنعت، توجه به جوامع پیرامونی و بومی منطقه است و در این موضوع، نقش دبیران مسئولیت‌های اجتماعی کلیدی است، اظهار کرد: برای نمونه اگر می‌خواهیم در منطقه مکران تولید پایدار و شکوفایی داشته باشیم باید به بومیان و کپرنشینان حاشیه شهر چابهار توجه ویژه داشته باشیم، یا در مناطق جدید مانند منطقه انرژی‌بر پارسیان هم همین‌طور، نباید بعد از تولیدی شدن واحد صنعتی به فکر مناطق پیرامون و نقش مسئولیت اجتماعی باشیم، بلکه از ابتدا باید به این مسئولیت نقش داد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر توجه ویژه به ساکنان محلی واحدهای صنعتی تصریح کرد: ممکن است بودجه محدود و تقاضا نامحدود باشد، اما این مسئولیت کلان به‌عهده همه عزیزان است که هم‌زمان با توسعه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، به اجرای مسئولیت اجتماعی در منطقه هدف هم توجه شود.

به گفته شاهمیرزایی، به‌طور معمول سه درصد اعتبارات واحد صنعتی، برای حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه می‌شود که باید مصمم به این روند ادامه داد و عملی کرد، باید نظام‌نامه را اجرا کرد و دانست که ایفای مسئولیت اجتماعی از روی صدقه و خیرات نیست، بلکه حق قانونی است.

نخستین اجلاس دبیران مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران و مشاوران و دبیران صنعت پتروشیمی در سالن همایش شهید آوینی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا