اخبار سربازی و نظام وظیفه

سیاست ما تحصیل نیمی از دانش آموزان در هنرستان است

سیاست ما تحصیل نیمی از دانش آموزان در هنرستان است



به گزارش خبرگزاری مهر، رضا مراد صحرایی روز دوشنبه در دیدار با معلمان عضو سندیکاهای سوریه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سوریه جز اولین کشورهایی بود که پیروزی انقلاب را به رسمیت شناخت.

وی افزود: انقلاب اسلامی به مردم، ایران و کل منطقه و آزادگان جهان عزت داد و فراموش نمی‌کنیم که سوریه در هنگام جنگ تحمیلی ایران و عراق رویه‌ای متفاوت از سایر کشورهای عربی داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولین و مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی به زیرآوردن استکبار است. امروز می‌بینیم که چگونه آمریکا ذلیل شده و اسرائیل از جبهه مقاومت شکست خورده است. پیام جمهوری اسلامی این است که نه ظلم می‌کنیم و نه ظلم می‌پذیریم و استقلال و آزادی را در دستور کار قرار می‌دهیم و از برکات انقلاب اسلامی، تحول و شئون در همه زمینه‌هاست.

وی با بیان اینکه یکی از تحولات مهم ایران در نظام تعلیم و تربیت بود، یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران سند تحول بنیادین را تصویب کرد که در این سند دانش آموزانی توانا و آینده ساز تربیت شود و تعلیم و تربیت اسلامی مبنای آن است و تجربیات جهانی در آن بومی می‌شود.

۵۰ درصد دانش آموزان ایران باید به هنرستان‌ها بروند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیت اخلاقی و اعتقادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، فناورانه، اقتصادی و هنری و زیبایی شناختی را دارد و آموزش‌های مهارتی در سند تحول بنیادین جزئی از ساحت تربیت فناورانه است.

صحرایی یادآور شد: سیاستی در حال اجراست که ۵۰ درصد دانش آموزان ایران به هنرستان‌ها بروند و معتقدیم دبیرستان باید دالان زندگی باشد نه دالان دانشگاه؛ جمهوری اسلامی ایران که سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند، نیمی از این مشاغل از تحصیل در هنرستان‌هاست بنابراین برنامه درسی منعطف و پاسخگو باید در این مدارس طراحی و اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه تأسیس هنرستان‌های جوار کارخانه از سیاست‌های آموزش و پرورش است، افزود: از این طریق دانش آموزان همزمان با یادگیری دانش می‌توانند علم را هم کاربردی کنند. برنامه ملی مهارت را هم طراحی کردیم که دانش آموزان در هر دوره تحصیلی یک مهارت را بیاموزند. تعداد دانش آموزان در ایران اکنون حدود ۱۶ و نیم میلیون نفر هستند.

صحرایی ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شوراهای بازنگری و اصلاح متون درسی برای اصلاح برنامه درسی فعال شده که در راستای بومی سازی، متناسب‌سازی متون با نیازهای آینده، به روز آوری دانش و تقویت مؤسسات دانش بنیان و مهارتی کردن درس‌ها فعالیت می‌کند. به فضل الهی و برکت خون شهدا در همه رشته‌های جدید جز کشورهای برتر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: قبلاً یک تفاهم نامه با وزارت تعلیم و تربیت سوریه داشتیم و این نسخه اکنون آماده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نقش ما معلمان در ساختن آینده ایران ضروری است، گفت: اگر مدرسه‌ها قوی شوند، آینده کشور قوی می‌شود و مهم‌ترین عامل این اقتدار معلمان هستند.

صحرایی یادآور شد: اگر کشوری آزاد و با هویت می‌خواهیم، اول معلمان باید با هویت باشند؛ بنابراین باید در تربیت معلم بکوشیم.

زبان عربی زبان بیگانه نیست

وی افزود: ممکن است چندین زمینه فعالیت داشته باشیم اما بهتر است که روی یک یا ۲ موضوع متمرکز باشیم زیرا انتخاب چند نکته مهم می‌تواند ما را به هدف برساند و در سند تحول از این نقاط فراوان دیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در قانون اساسی ایران، زبان عربی بیگانه نیست به همین دلیل دانش آموزان از مقطع ابتدایی با این زبان آشنا می‌شوند هیچکس با فارسی عجین نمی‌شود مگر آنکه عربی را بداند و همچنین هیچکس با عربی انس نمی‌گیرد مگر اینکه فارسی را بیاموزد؛ مگر می‌شود که ادیب بود اما حافظ یا سعدی و مولوی را نشناخت؛ این افراد جهانی هستند و به فارسی و عربی تسلط داشتند همچنین اینکه اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های سوریه فارسی تدریس می‌شود و این افقی برای تعاملات مشترک است؛ بنابراین آموزش این زبان‌ها در نزدیکی افکار و فکرها تأثیرگذار است.

پایان/ همسونیوز

منبع خبر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا