اقتصادی

افزایش ۲۱ درصدی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها

افزایش ۲۱ درصدی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها



به گزارش خبرنگار مهر، جلیل سالاری مدیر عامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران در همایش تقدیر از تلاشگران سوخت‌رسانی، گفت: از مجموعه وزارت کشور، فراجا و نیروی انتظامی، انجمن‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، کارکنان مجاری عرضه و همه گمنامان عرصه سوخت‌رسانی به‌ویژه در سوخت‌رسانی پارسال قدردانی می‌کنم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از افرایش ۲۱ درصدی ذخیره‌سازی در حوزه نیروگاهی خبر داد و اظهار کرد: با این حال اگر به حوزه نیروگاهی توجه کنیم و بازده نیروگاهی افزایش یابد، معادل ۴۷ میلیارد بشکه سوخت در کشور صرفه‌جویی می‌شود که عدد بزرگی است. همکاران ما در مجموعه وزارت نفت، شرکت گاز و شرکت پخش تلاش می‌کنند، اما لازم است بهینه‌سازی نیز اتفاق بیفتد.

سالاری افزود: در سال ۹۹ مصرف هر خودرو در روز ۲.۸ لیتر بوده است که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۳.۷ درصد رسیده است که ناشی از کیفیت خودروها و افزایش ترددهاست، بنابراین باید به حمل و نقل عمومی و توسعه زیرساخت‌ها توجه کنیم. مصرف خودروها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۹۸، بیش از ۳۷ درصد رشد داشته است که این سوخت سرمایه ملی است و اگر این سرمایه وارد سبد صادراتی کشور شود، صرف توسعه خواهد شد و جایگاه ما را در منطقه بهبود می‌بخشد. اما با همه این اوصاف اقدام‌های بزرگی در همه بخش‌ها انجام شده است و امروز ۷۶۰ میلیون لیتر جابجایی نفت و فرآورده روزانه در کشور داریم.

وی تاکید کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۰۴ میلیارد لیتر فرآورده در کشور جابه‌جا شده است که نسبت به سال پیش از آن رشد ۱۱ درصدی داشته که ۶۰ درصد آن (معادل ۸۶ میلیارد لیتر) توسط شرکت‌های حمل و نقل انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه شرکت خطوط لوله نیز ۴۶ میلیارد لیتر جا به جایی حجمی را در سال ۱۴۰۱ ثبت کردند خاطر نشان کرد: این میزان از انتقال حجم قابل توجهی در کشور است. در بخش حمل و نقل ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه شده است. در حوزه نیروگاهی نیز از ۱۶ میلیارد لیتر سوخت‌رسانی به ۱۸ میلیارد لیتر رسیدیم که در این باره شرکت گاز نیز تلاش بسیاری کرد، اما ظرفیت ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها محدود است.

سالاری اضافه کرد: بخشی از خط لوله ما نیز نفت‌های پتروشیمی‌های را تأمین می‌کرد و از قبل ۱۹۵ میلیون لیتر فرآورده برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها استفاده کردیم؛ تنوع محصولات را در کشور داریم که همه این محصولات باید با همین ظرفیت‌ها جابه‌جا شود، از آن طرف مصرف روزانه رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرده است که عملیات بسیار بزرگی است.

وی افزود: همچنین سهم حمل‌ونقل ریلی را افزایش دادیم، رشد ۳۰۹ درصد در حوزه فروش مرزی نفت‌گاز داشتیم که همه این اعداد، اعداد قابل توجهی است، نوسازی در بخش حمل و نقل نیز داشتیم و حدود ۱۵۲۰ دستگاه به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه کردیم، محیط زیست را نیز فراموش نکردیم و با بهره‌برداری واحدهای جدید، ۹۳ درصد پساب‌های صنعتی را بازیافت کرده و افزون بر آن فضای سبز ۴۰ درصد در حوزه صنایع پالایشی افزایش یافته است. در حوزه خط لوله نیز اقدام‌های مثبتی در خطوط و تعرضات با زحمات شبانه‌روزی همکاران محقق شده است، برنامه انتقال ما برای فرآورده انتقال ۵۷ میلیارد لیتر در سال بود، اما در عمل ۶۸ میلیارد لیتر فرآورده در کشور در سال ۱۴۰۱ جابه‌جا شد و از همه ظرفیت خطوط استفاده شد.

سالاری بیان کرد: در حمل دریایی نیز ۶.۳ میلیارد لیتر فرآورده تنها با سه فروند کشتی و ۵ فروند شناور منتقل شده است و ۲۶۷ فروند نفتکش را نیز ترخیص کردیم؛ در تأمین نفت سفید نیز نزدیک ۱.۸ میلیارد لیتر بین خانوارها توزیع شده است و اقدام‌ها به لطف خدا در همه بخش‌ها به همت مدیران و همکاران گمنام ما در همه بخش‌های دولتی و انجمن‌ها و جایگاه‌ها جهادی بوده است. در حوزه نوسازی کارتخوان‌ها، کوتاه کردن زمان صدور کارت سوخت و بومی‌سازی تجهیزات با همکاری دانش‌بنیان‌ها نیز کارهای بزرگی انجام شد که با حمایت شبانه‌روزی وزیر نفت و مجموعه دولت ممکن شد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا