اقتصادی

رشد ۲۰۰ درصدی صادرات نفت ایران به چین

رشد ۲۰۰ درصدی صادرات نفت ایران به چین



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، گزارش جدید مؤسسه کپلر از افزایش صادرات نفت ایران به چین در سه سال گذشته و با وجود ادامه تحریم‌ها حکایت دارد.

بر اساس گزارش این مؤسسه، صادرات نفت ایران به چین در سه سال گذشته سه برابر شده و از ۳۲۴ هزار بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

این در حالی است که چین در سال‌هایی که حتی برجام در حال اجرا بود نیز به‌طور میانگین حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می‌کرد. بازگشت تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران شرایط را بدتر کرد تا آنجا که صادرات نفت ایران به چین تا حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داشت.

هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اگرچه تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات ادامه داشت، تولید و صادرات نفت وابسته به مذاکرات برجامی نماند و وزارت نفت تلاش کرد با تقویت همکاری‌ها با مشتریان سنتی و در کنار آن بازارسازی برای نفت خام ایران، صادرات را افزایش دهد.

در این میان چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشتریان سنتی نفت ایران مورد توجه ویژه قرار گرفت. با مذاکرات انجام‌شده بین دو کشور، صادرات نفت ایران به چین افزایش یافت و در اولین سال استقرار دولت سیزدهم، ایران روزانه بیش از ۷۵۰ هزار بشکه نفت به چین صادر کرد. سال گذشته میلادی نیز این روند ادامه داشت و صادرات نفت به یک میلیون بشکه در روز رسید.

بنابراین صادرات نفت ایران به چین در دولت سیزدهم حتی بیش از زمان اجرای برجام بوده که نشان‌دهنده موفقیت دیپلماسی انرژی در این عرصه است.

علاوه بر گزارش مؤسسه کپلر، نگاهی به آمارهای اقتصادی داخل کشور نیز افزایش صادرات نفت ایران را تأیید می‌کند. ایران در دولت سیزدهم به‌واسطه افزایش صادرات نفت و دریافت درآمدهای ارزی آن توانست بخش بزرگی از کسری بودجه را جبران و در عین حال از بروز تورم‌های بالای ۱۰۰ نیز جلوگیری کند.

همچنین شاخص‌های اقتصادی از افزایش نقش نفت در بهبود شرایط حکایت دارد. نتیجه تلاش‌های دو ساله وزارت نفت تحقق بیش از ۱۵۰ درصدی تعهدات ارزی وزارت نفت (مطابق مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی) و واریز ۱۱۲ درصدی منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ (منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی در داخل و صادرات) به حساب صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ است، تا آنجا که درآمدهای وزارت نفت جهش خیره‌کننده‌ای داشت و با افزایش وصول درآمدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دولت سیزدهم توانست رکورد صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور از سال ۱۳۹۷ تاکنون را بشکند.

بر اساس آمار ثبت‌شده درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی ۴۰ درصد افزایش داشته و این در حالی است که حجم صادرات گاز طبیعی کشور نیز افزایش ۲۲ درصدی داشته است. گفتنی است در این دو سال همچنین شاهد افزایش ۱.۲۸ میلیون تنی صادرات محصولات پتروشیمی بودیم.

سال گذشته ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود، همچنین بر اساس اعلام مرکز آمار بخش نفت سال گذشته رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است. بانک مرکزی نیز، رشد بخش نفت را ۱۰ درصد دانست.

روند رشد صادرات نفت در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه‌دار بود تا آنجا که حتی رسانه‌های غربی نیز بر این واقعیت صحه گذاشتند. مؤسسه کپلر در ماه‌های گذشته نیز به افزایش صادرات نفت ایران به ۱.۶ میلیون بشکه در روز اشاره کرده است که اثر آن را در شرایط اقتصادی و بودجه‌ای می‌توان دید.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارش جدید خود صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران به چین را تأیید کرد. بر اساس این گزارش، با وجود ادامه تحریم‌ها اما ایران موفق شد تولید نفت خام خود را افزایش دهد که این افزایش در صادرات تأثیرگذار بوده است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا