اجتماعیاخبار سربازی و نظام وظیفه

پیگیری ارائه تسهیلات «سربازی» به دانش‌آموختگان فنی حرفه‌ای

پیگیری ارائه تسهیلات «سربازی» به دانش‌آموختگان فنی حرفه‌ای



به گزارش مهر، عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش در مورد واکاوی نظام آموزش‌وپرورش در حوزه فنی حرفه‌ای و کاردانش اظهار داشت: از مزیت‌های تحصیل در هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای این است که فارغ‌التحصیلان می‌توانند پس از کسب دیپلم به دلیل اینکه مهارت لازم برای شاغل شدن را فراگرفته‌اند بلافاصله مشغول به کار شوند و یا از طریق کنکور سراسری در دانشگاه‌های دولتی برای ادامه تحصیل پذیرش شوند.

وی در یک برنامه رادیویی با تأکید بر اینکه مسیر تحصیل در دانشگاه و توسعه آموزش عالی فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش فراهم است افزود: برای هنرجویان دبیرستان‌ها این امکان فراهم است که در رشته تخصصی خود بدون کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی ادامه تحصیل دهند.

بیات تصریح کرد: توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای از موضوعاتی است که در آینده اقتصاد کشور پر اهمیت است و برای دولت و وزارت آموزش‌وپرورش توسعه هنرستان‌ها و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت آموزش و شغل از راهبردهای اساسی است.

وی ادامه داد: در همین راستا در سال گذشته ۲ درصد توسعه در آموزش‌های این حوزه داشته‌ایم که امسال هم برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه کمی و کیفی در ثبت‌نام در این رشته‌ها انجام شده است.

بیات اظهار کرد: توسعه رشته فنی حرفه‌ای در ۴ زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر انجام می‌شود و در حال حاضر در ۷۰ گروه شغلی آموزش‌ها ارائه و ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای و مهارتی در هنرستان‌ها تدریس می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: حدود ۷ هزار هنرستان در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون هنرجو در این دبیرستان‌ها به کار مهارت‌آموزی می‌پردازند.

بیات با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر رغبت خانواده‌ها به رشته‌های فنی و حرفه‌ای بیشتر شده است بیان کرد: با توجه به تغییر فرهنگی ایجاد شده در این زمینه و اینکه برای خانواده‌ها اشتغال فرزندان مهم شده است، اکنون درخواست‌های زیادی برای ثبت‌نام در رشته‌های فنی و حرفه‌ای وجود دارد که متأسفانه ظرفیت برای پذیرش این میزان درخواست در رشته‌های فنی حرفه‌ای فراهم نیست.

وی گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها در حال تحصیل هستند که بر اساس برنامه هفتم توسعه بایستی ظرفیت برای حضور ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای فراهم شود.

بیات در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش وزارت آموزش‌وپرورش بر مشارکت با دستگاه‌ها و نهادها برای راه‌اندازی رشته‌های جدید موردنیاز در فنی حرفه‌ای است گفت: در این راستا رشته محیط‌بانی با همکاری محیط‌زیست در دو رشته محل راه‌اندازی شده است.

وی راه‌اندازی رشته‌هایی اعم از بهیاری با همکاری بهداشت و درمان، رشته خدمات پس از فروش خودرویی با همکاری شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو، رشته ناوبری و مکانیک ناوهای دریایی با همکاری نیروی دریایی و سازمان بنادر و کشتیرانی و رشته تولید برنامه‌های سینمایی، نمایشی و گرافیکی با همکاری ارشاد و صداوسیما را از دیگر راهبردهای توسعه رشته‌های فنی حرفه‌ای عنوان کرد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: یکی از تسهیلاتی که درصدد هستیم برای دانش‌آموختگان رشته‌های فنی حرفه‌ای فراهم شود گذراندن دوره سربازی به‌عنوان سرباز صنعت، سرباز کشاورزی، سرباز شرکت دانش‌بنیان است تا موانع به‌کارگیری این نیروها در سازمان‌ها رفع شود.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا