استان ها

خیز مازندران برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات

خیز مازندران برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: برنامه صادراتی طراحی شده در استان مازندران درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی را برای استان پیش بینی کرده و قرار است بخش قابل توجهی از این درآمد با صادرات مرکبات رقم بخورد.

در این برنامه صادراتی ۵۰۰ هزار تن انواع مرکبات شامل پرتقال، نارنگی و کیوی هدف گذاری شده که با بهره‌گیری از ناوگان هوایی، دریایی و زمینی روی سفره خارجی‌ها قرار گیرد.

سال‌های گذشته میزان صادرات مرکبات از مازندران به سختی به ۴۰ هزار تن می‌رسید و بخش قابل توجهی از این محصولات نیز از مبادی گمرکی دیگر استان‌ها صادر می‌شد به نام مازندران بود و به کام دیگران.

با ریل گذاری صورت گرفته از سال‌های گذشته زیرساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی از طریق ناوگان هوایی کارگو و کشتی‌های کانتینری در مازندران ایجاد شد و امسال این وعده‌ها به بار نشسته است.

از سوی دیگر در راستای تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قفل صادرات کیوی پس از دو سال به هندوستان شکست و محصولات کیوی باغات مازندران مستقیم به این کشور صادر شد.

خیز مازندران برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات

مدل صادراتی مازندران تغییر کرده است

«خلیل قلی زاده» بازرگان و مدیرعامل پایانه صادراتی روماک گستر در مازندران که اقدام به صادرات محموله‌های کیوی ونارنگی از طریق ناوگان دریایی و زمینی به روسیه و هندوستان کرده است، می‌گوید: امسال مدل صادرات محموله‌ها از استان به کشورهای هند و روسیه را تغییر داده ایم.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بازارهای صادراتی نیازمند محصولات کیفی است، افزود: برای صادرات پرتقال تامسون به چین برنامه ریزی شده است و این میوه از ۱۵ روز آینده برداشت و صادر می‌شود.

وی با اشاره به بهره گیری از ظرفیت ناوگان دریایی برای تجارت گفت: با همکاری شرکت کشتیرانی و تأمین یخچال‌های کانتینری هفته گذشته محموله‌های مرکبات استان به روسیه صادر شده است.

با همکاری شرکت کشتیرانی و تأمین یخچال‌های کانتینری هفته گذشته محموله‌های مرکبات استان به روسیه صادر شده است

قلی زاده با اظهار اینکه ۵۰ هزار تن کیوی استان به هندوستان صادر می‌شود، گفت: امسال برای اولین بار محموله‌ها از مازندران و از گمرکات استان صادر می‌شود.

ازسرگیری صادرات کیوی مازندران به هندوستان در حالی انجام شد که طی دو سال گذشته به دلیل برگشت محموله‌ها به دلیل وجود آفت سفیدک، موانعی فراروی ارسال کیوی به این کشور وجود داشت و هندی‌ها کیوی ایران و مازندران را پذیرش نمی‌کردند.

طی دو سال گذشته با رایزنی‌های صورت گرفته و حضور کارشناسان هندی در باغات مازندران و بررسی فرایند تولید، برای حل مشکلات فراروی صادرات محصولات برنامه ریزی شد.

قفل صادرات به هند باز شد

«سید محمود حسینی پور» استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه با کشور هندوستان طی دو سال گذشته برای صادرات مرکبات به ویژه کیوی دچار مشکل اساسی شده بودیم، اظهار کرد: امسال با رعایت استانداردهای بهداشتی توانستیم جواز صادرات را بگیریم.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه روزانه ۵۰۰ تن کیوی استان از طریق پایانه روماک گستر صادر می‌شود، گفت: متأسفانه برخی‌ها تلاش می‌کنند خارج از استانداردهای لازم کار صادرات را انجام دهند و این به باغات و صادرات استان صدمه می‌زنند.

حسینی پور استانداردسازی و شناسنامه دارکردن باغات و رعایت استانداردها را سبب توسعه صادرات دانست و گفت: با توسعه صادرات نرخ محصول در داخل نیز ارتقا پیدا می‌کند.

خیز مازندران برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات

در حال حاضر مازندران برای صادرات ۵۰۰ هزار تنی مرکبات گام برداشته که طی سال‌های گذشته این میزان بسیار اندک بود وبخش قابل توجهی از محصولات نیز در گمرکات دیگر استان‌ها ثبت می‌شد.

بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید مرکبات در استان را حدود سه میلیون تن اعلام کرد و گفت: ظرفیت صادرات محصولات باغی استان بالا است و امسال بنا داریم حدود ۵۰۰ هزار تن از مرکبات را صادر کنیم.

ظرفیت صادرات محصولات باغی استان بالا است و امسال بنا داریم حدود ۵۰۰ هزار تن از مرکبات را صادر کنیم

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با این میزان صادرات یک پنجم ظرفیت تولید در استان به بازارهای جهانی و خارجی راه می‌یابد، افزود: صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند در پایداری و رشد قیمت‌ها نیز تأثیر به سزایی داشته باشد.

وی با اظهار اینکه امسال کریدور تجارت و صادرات دریایی نیز در استان راه اندازی شده است، گفت: بهره گیری از ظرفیت ناوگان کشتیرانی و کانتینری سبب می‌شود تا محصولات زودتر به بازارهای هدف برسد و از سوی دیگر کم هزینه تر خواهد بود.

مؤمنی با بیان اینکه کل صادرات مرکبات استان در سال قبل به ۴۰ هزار تن نرسید، اظهار امیدواری کرد که امسال برنامه صادرات ۵۰۰ هزار تنی در استان محقق شود و افزود: در این راستا شناسنامه دار کردن باغات در دستور کار قرار گرفته است و از سوی دیگر صدور اظهارنامه‌های صادراتی از مبدا مازندران انجام می‌شود.

صادرات از طریق ناوگان هوایی و کارگو نیز از سال گذشته در مازندران ریل گذاری شد و همزمان با برداشت پرتقال از باغات استان، این خط هوایی نیز برای ارسال سریع محموله‌ها به بازارهای هدف راه اندازی می‌شود تا مرکبات مازندران و ایران به دیگر کشورها صادر شود.

بیش از ۱۱۳ هزار هکتار باغات مرکبات در مازندران وجود دارد و سالانه بیش از سه میلیون تن مرکبات شامل نارنگی، پرتقال و کیوی در استان تولید می‌شود.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا