اقتصادیگفتگو

سعدالله نصیری درگفت و گو باهمسونیوز :درکشور به تعداد زیادی تکنسین و افراد فنی و ماهرنیازداریم

به گزارش خبرگزاری همسونیوز,نماینده وسخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم شورای اسلامی درباره دلایل افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار درجامعه عنوان کرد: اولین عامل عرضه بیش ازحدنیاز کشور است.با وجود دانشگاه های مختلف مثل آزاد ,دولتی ,پیام نور و…بیش از حد خودکفایی نیروی انسانی تربیت شده و با توجه به محدویت تقاضا طبیعتا”دچارمشکل خواهیم شد.

عامل دوم عدم تناسب تحصیلات دانشجویان با نیازبازاراست.به عنوان مثال ما به تعداد زیادی افراد فنی و تاسیساتی نیاز داریم.اما چون همه جوانان به سمت دانش اندوزی و تحصیلات دانشگاهی سوق داده شدند مهارت اندوزی محدود مانده است.

عامل سوم عدم برنامه ریزی برای فارغ التحصیلان است. ما تعیین نکرده ایم که به چه تعداد دانشجو در مقاطع دکترا, فوق لیسانس ,لیسانس یا کاردانی نیاز داریم و دانشجویان ما بی برنامه به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه می دهند درحالی که به این حجم دانشجوی دکترا یا فوق لیسانس نیازی نداریم.

عامل بعدی عدم تناسب سرفصل دروس با نیازهای جامعه است ,با توسعه تکنولوژی نیازهای جدیدی درکشور ایجاد شده است ولی سرفصل دروس هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته است درحالی که باید سرفصل دروس متناسب با نیازهای جامعه ایجاد شده و به تناسب آن شغل های جدیدی نیزایجاد شود.دلیل دیگر بیکاری فارغ التحصیلان این است که براساس سنت قدیم نظام آموزش عالی ما براساس تئوری چیده شده است و حتی دانشجویانی که باید به صورت عملی دوره ببینند وقت کمی را درکارگاه ها می گذرانند.به عنوان مثال دانشجویان رشته کشاورزی باید بیشترین وقت خود را به طورعملی درمزرعه به آبیاری زراعت کشت وکاربگذرانند نه این که فقط به صورت تئوریک سرکلاس آموزش ببینند.

سعدالله نصیری درادامه درباره نقش نابه سامانی فضای کسب و کاردرایجاد بحران بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه بیان کرد:این مسئله بیش تر بیش تر به مدیریت کسب و کار برمی گرددما مدیران کسب و کار مسلط به امور بازار خیلی کم داریم بیشتر مدیران کسب و کار ما با مشکلات عمده مدیریتی که زاییده نیازهای امروز جامعه ماست مواجه هستند .باید اصلاحات اساسی در قوانین حاکم برکسب و کار روابط صحیح حاصل از کسب و کار و جلوگیری از پولشویی صورت گیرد تا اگر کسی توانایی لازم رادارد بتواند دریک فضای صحیح به اهداف خود برسد.

نماینده مجلس در دوره هشتم درپایان درباره هزینه های زیاد سیل عظیم نیرو ی تحصیل کرده بیکار درکشور بیان کرد:وقتی ما نیروی انسانی خود را متناسب با نیازهای جامعه آموزش نمی دهیم علاوه بر هدر دادن عمر و سرمایه این جوانان نیروی کار خوبی هم برای جامعه تربیت نمی کنیم. امروزه تعیین کننده ترین مسئله در هرکشور نیروی انسانی آن کشور است اما متاسفانه این نیروی انسانی نیروی مولدی برای جامعه نخواهد بود.

انتهای پیام/

روح اله نظری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا