اخبار سربازی و نظام وظیفه

قیمت‌های خرید سربازی فقط به نفع «مرفهین» است



ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در گفتگو با خبرنگار مهر، در واکنش به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه درباره خرید خدمت سربازی گفت: خرید خدمت سربازی با این مواردی که کمیسیون تلفیق را تصویب کرده است یک تصویر کاریکاتوری به نظر می‌رسد، چراکه در شرایط اقتصادی فعلی پرداخت مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان برای یک فرد دیپلمه مقدور نیست.

ابوترابی تصریح کرد: مبالغی که مصوب شده است به شکلی که کسی توانایی پرداخت آن را ندارد؛ این قبیل اقدامات برای اصلاح نظام سربازی مسیرهای بیراهه و اشتباه است. ما درباره سربازی به یک اصلاح بنیادین و اساسی نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه نظام وظیفه عمومی بیش از ۱۰۰ سال پیش به کشور ما آمده است، اظهار کرد: نظام سربازی الگو گرفته شده از نظام و اروپا است؛ اما همان کشورهایی که نظام سربازی ما با الگو گرفتن از آنها طراحی شده است امروز سیستم خود را اصلاح کردند ولی در کشور ما هنوز رسیدگی و اصلاح لازم صورت نگرفته است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در گام اول باید بپذیریم که نظام وظیفه عمومی از لحاظ اقتصادی فرهنگی علمی فرار نخبگان و حتی مسائل اجتماعی و اخلاقی امروز به یک معضل تبدیل شده است و باید اصلاح شود.

ابوترابی عنوان کرد: امروز بعد از صد سال نوع زندگی مردم نوع جنگ‌ها و بسیاری مسایل تأثیرگذار بر این موضوع تغییر کرده است بنابراین باید با توجه به شرایط فعلی، اصلاحات لازم را رقم بزنیم و تناسبات را برار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه کمیسیون تلفیق از سوی نمایندگان مجلس با اقبال مواجه خواهد شد؟ گفت: شاید این طرح تصویب برسد اما طرحی اشتباه است؛ در این شرایط نمی‌توان مردم را راضی کرد که به سربازی بروند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس افزود: باید یک قانون مترقی تصویب شود و مثل همه کشورهای دنیا اصلاحات لازم صورت بگیرد؛ البته خط قرمز ما مثل همیشه خط قرمز ما امنیت است همه اینها که می‌گویند در صورت شرایط صلح است.

ابوترابی با بیان اینکه تحول عمومی در بحث سربازی است که مباحث امنیتی اجتماعی و مالی در آن دخالت دارد، گفت: طرح جایگزین ما این است که سرباز از ابتدا به صورت پیمانی و گزینشی به کار گرفته شود و در دوره‌های پنج ساله بعد از تربیت نیرویی حرفه‌ای استخدام افراد صورت بگیرد.

وی ادامه داد: منابع مالی برای داوطلبان از سوی کسانی تامین می‌شود که به سربازی نمی‌روند البته نه از طریق این مبالغ سنگین و غیر منطقی که کمیسیون تلفیق امروز در نظر گرفته است.

نماینده مردم نجف‌آباد با تاکید بر اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق صرفاً به نفع قشر مرفه جامعه است عنوان کرد: تصویب چنین طرحی خلاف بیانات مقام معظم رهبری که گفتند قوانین باید به نفع مستضعفان وضع شود.

ابوترابی عنوان کرد: جوانی که زمان سربازی او فرا رسیده است قدرت پرداخت چنین هزینه‌هایی را ندارد بنابراین والدین او مجبور به پرداخت این مبالغ خواهند شد و این مصوبه پدرها و مادرها را مجازات خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در مبالغ تعیین شده برای خرید خدمت سربازی، قشر مستضعف را نادیده گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ ملاکی برای تعیین این مبالغ وجود نداشته است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا