اجتماعی

در هشتمین جلسه شورای مشارکت‌های مردمی چه گذشت؟

در هشتمین جلسه شورای مشارکت‌های مردمی چه گذشت؟



به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین جلسه شورای مشارکت‌های مردمی در سازمان بهزیستی برگزار شد.

علی محمد قادری در این جلسه گفت: سازمان بهزیستی باید سازمانی خلاق، نوآور و نسل نو باشد و باید با توجه به نظام مسائل و هسته سخت جامعه در خصوص ۷.۵ میلیون نفر جامعه هدف خود حساس باشد.

وی با اشاره به اینکه در سازمان بهزیستی بر اساس حکمرانی داده‌های اجتماعی حمایت، هدایت، پشتیبانی و تسهیلگری امور خیریه انجام می‌گیرد، گفت: با توجه به کمبود منابع نیاز به تجهیز منابع و اهرم کردن منابع دولت و افراد خیر هستیم.

قادری با بیان لزوم هماهنگی مجموعه‌های خیریه به عنوان پیشرانه‌های حکومت، گفت: در پی ایجاد بسته‌های تشویقی نوآوری اجتماعی و جغرافیایی سازی اجتماعی در حوزه کار خیر هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نقاط برجسته و غرور آفرین در سازمان بهزیستی مثل کسب عناوین برتر توسط نخبگان ورزشی و دانشگاهی از میان جامعه هدف مورد توجه خیرین قرار گرفته است، گفت: در حوزه روایت پیشرفت و کار خیرخواهانه در سکوهای دانش آموزی و دانشجویی نیاز به راوی داریم و خیرین عزیز ترویج کار خیر را در نقاط مختلف کشور انجام می‌دهند.

وی با اعلام اینکه رویداد دائمی تلاش و مجاهدت خیرین در یک فضای فیزیکی را در کشور نداریم، گفت: به منظور معرفی خدمات صورت گرفته خیرین در پروژه‌های فناور، علمی و … به عموم مردم و مجموعه‌های بین المللی و تربیت نسل جدید در مشارکت در امور خیر، نیاز به مکانی برای ایجاد رویداد دائمی خیرین وجود دارد.

قادری با اشاره به بند هفت سیاست‌های تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این بند موضوع استقرار نظام ملی احسان و نیکو کاری مطرح شده است که نیاز به کنشگری اجتماعی در خصوص خیرین وجود دارد و می باید شناسنامه کار خیر روستا به روستا ثبت و منجر به برگزاری اجلاسیه کار خیر در کشور شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه جایزه نوع آوری اجتماعی به نام شهید محمد علی فیاض بخش بنیانگذار سازمان بهزیستی کشور ترسیم شده است، گفت: این جایزه می‌تواند مروج کار خیر و تازه سازی در این حوزه شود.

وی در خصوص مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها گفت: بر اساس دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک درصد از سود خالص شرکت‌های زیر مجموعه وزارت تعاون به مسئولیت اجتماعی تخصیص و از این میزان ۶۰ درصد برای جامعه هدف سازمان بهزیستی هزینه خواهد شد.

قادری افزود: برخی از خدمات نیز نیاز به عقد تفاهم‌نامه ها با نهادها مثل بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) داشت که بر این اساس خدماتی به جامعه هدف سازمان بهزیستی ارائه شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابلاغ ظرفیت سازی اجتماعی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان‌های سراسر کشور گفت: مشکلات ۱۳ هزار خانوار بدون در نظر گرفتن سفرهای ریاست جمهور، در محلات کم برخوردار کشور بررسی و از طریق هم افزایی بین دستگاهی مرتفع شد.

وی با تاکید بر موضوع ظرفیت سازی اجتماعی گفت: دبیرخانه دائمی ظرفیت سازی اجتماعی تشکیل شده است و همه نهادها و مجموعه‌های کشور در این دبیرخانه نقش دارند که امیدواریم در مرحله دوم در ۵۰۰ نقطه هدف کشور مشکلات جامعه هدف بررسی و مرتفع شود.

برگزاری منظم جلسات شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی در استان‌ها و شهرستان‌ها

محمد عباسی معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در این جلسه با اشاره به همت و حضور پر رنگ استان‌ها و شهرستان‌ها در برگزاری جلسات شورای مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی، این موضوع را موید رویکرد مناسب دولت سیزدهم به نیروهای مردمی و تقویت رفتارهای مردم گرایانه است.

وی همچنین به موضوع آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از مسائل مهم در سازمان امور اجتماعی اشاره کرد و گفت: در بررسی علت‌های بروز آسیب‌های اجتماعی یکی از این علل، اثر اقتصاد و معیشت در ایجاد این آسیب است که البته نقش اول را ندارد اما مؤثر و تشدید کننده است.

عباسی افزود: اگر به افراد فقیر کمک شود و موضوع مشارکت‌های اجتماعی که نیت خیرخواهانه‌ای دارد، به جریان بیفتد، کمک می‌شود که در تله نیفتند و هر مقدار به معیشت آنان توجه شود اثر وضعی آن باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به دستورالعمل مسئولیت اجتماعی در دولت نیز گفت: برای از بین رفتن بی نظمی مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌های بزرگ، دستورالعمل و مصوباتی تعریف شده است. همچنین برای برخی اصطلاحات و عبارات جدید باید تعریف دقیقی ارائه شود تا تفهیم مشترک آن ساده‌تر باشد.

یوسف نوری رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه، گفت: در خدمات بهزیستی سه بخش حمایتی، توانبخشی و پیشگیری، از نوزاد شیرخوار بی سرپرست تا سالمند ناتوان و حوزه‌های مختلف مورد توجه جدی قرار گرفته است و این یکی از مؤلفه‌های اعمال حکمرانی شایسته در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که مد نظر قانون اساسی، حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و دولت مردمی است و در این راستا خیرین نقش بی بدیلی دارند. بیش از ۲۵ هزار مجموعه غیر دولتی، یاران و بازوان این نهاد اجتماعی هستند.

وی با اشاره به انجام پژوهش علمی در تأثیر مشارکت‌های مردمی در افزایش سن امید به زندگی در دنیا گفت: حضور افراد مؤثر در جامعه در بخش داوطلبانه و حضور افراد خیر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… می‌تواند در افزایش تولید ناخالص داخلی مؤثر باشد و رتبه کشور ما در دنیا نیز در بخش مشارکت‌های مردمی، رتبه خوبی است.

ارتقای ساختار سازمانی مشارکت‌های مردمی در سازمان بهزیستی

سید جواد حسینی رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی بهزیستی کشور در این جلسه گفت: تبصره ۴ ماده دو لایحه قانونی تشکیل سازمان بهزیستی کشور در سال ۵۹ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن ابتلای قانونی شورای مشارکت‌های مردمی بهزیستی است.

وی در خصوص وظایف این شورا که در اساس نامه تشکیل سازمان بهزیستی در چهاربند قید شده است نیز گفت: این چهار بند شامل جذب کمک‌های مادی و معنوی افراد حقیقی و حقوقی، نظارت بر نحوه مصرف وجوه خاصه اهدایی به سازمان بهزیستی، سیاست گذاری در مورد مصرف بهینه اموال و همچنین ارسال گزارش عملکرد شش ماهه شورای شهرستان و استان به شورای مرکزی مشارکت‌های مردمی، هستند.

حسینی به تغییرات و ارتقای ساختار سازمانی بهزیستی اشاره کرد و گفت: در ساختار جدید بهزیستی، در بخش مشارکت‌ها ارتقا از سطح دبیرخانه به سطح مرکز اتفاق افتاده است و جهشی با توجه به نیاز موجود صورت گرفته است. همچنین موضوع هم افزایی با گروه‌های مردمی و جهادی نیز جهش و تفاوت خوبی در دو سال گذشته داشته است و برای نمونه پویشی به نام در محضر ولی نعمتان به صورت هماهنگ و رویدادی ملی، همزمان در ۴۶۱ شهرستان انجام شده است.

گفتنی است موضوع بررسی و اصلاح دستورالعمل نحوه جلب و جذب مشارکت‌های سازمان بهزیستی، از مواردی بود که با مشارکت حاضرین در این جلسه به آن پرداخته شد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا