اجتماعیاخبار سربازی و نظام وظیفهاخبار ویژه

مشمولان غایب فقط امسال برای دریافت کارت پایان خدمت فرصت دارند

به گزارش همسو نیوز به نقل از ایرنا، سردار بهرام نوروزی روز سه شنبه در یک نشست خبری افزود: دستورالعمل های نظام وظیفه ناجا در سراسر کشور برای ارائه خدمات به جوانان، مشمولان و خانواده آنها صادر شده است.

وی اظهار داشت: امروز دغدغه تمام دست اندرکاران سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا برای رفع مشکلات و پاسخگویی به آنها است و از جمله این دغدغه ها می توان از مشکلات ازدواج، اسکان، تحصیلات و اشتغال مشمولان نام برد که سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا در تلاش است با راه اندازی سامانه نسبت به کاهش مشکلات این دسته از افراد گام های موثری بردارد.

نوروزی تصریح کرد: اربعین حسینی نزدیک است و از کسانی که جزو مشمولان وظیفه عمومی هستند، درخواست می شود اگر قصد عزیمت به کربلا دارند، به سامانه این سازمان مراجعه و با پرداخت وثیقه نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

  • مجله چهره های دفاعی ایران | مجله نهادهای دفاعی ایران | مجله تجهیزات دفاعی ایران

در این نشست که سردار ابراهیم کریمی جانشین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا نیز حضور داشت، سردار نوروزی افزود: مشمولانی که مشکل پزشکی یا کفالت دارند و دانشجویان و دانش آموزانی که می خواهند برای تحصیل به خارج از کشور عزیمت کنند، باید با مراجعه به پایگاه فرهنگی سرباز www.vazifeh_ir نسبت به قوانین و مقررات خدمت و معافیت های درنظر گرفته شده کسب اطلاع کنند.

وی نسبت به تعویض کارت های پایان خدمت گفت: افرادی که از سال های ۶۲ تا ۹۰ کارت پایان خدمت عمومی دریافت کرده اند باید با مراجعه به سایت یا مراجعه به دفاتر سازمان در سراسر کشور برای دریافت کارت های پایان خدمت جدید اقدام کنند.
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی اظهار داشت: تا به این لحظه تعداد ۱۰ میلیون کارت پایان خدمت جدید که کارت هوشمند است، تعویض شده است.
سردار نوروزی در خصوص جریمه مشمولانی که بالای هشت سال غیبت دارند، اظهار داشت: این مشمولان طبق قانون تنها تا پایان سال جاری برای تعیین تکلیف خود فرصت دارند و باید با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ ضمن تکمیل اطلاعات شخصی با دریافت پیامک از طریق تلفن همراه نسبت به مابقی امور خود اقدام لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: این آمادگی برای پاسخگویی به تمام مشمولان غایب وجود دارد و هیچگونه دلیل دیگری برای سرپیچی از دستورالعمل های نظام وظیفه وجود ندارد. چنانچه این دسته از افراد از طریق صنوف، شرکت های دولتی یا غیردولتی و همچنین شرکت های خصوصی جذب بازار کار شوند، کارفرمایان آنان در وهله اول برای هر فرد مشمول غایب به مبلغ پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مرحله بعدی ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

سردار نوروزی گفت: طی چهار سال گذشته بعد از اعلام قانون بخشیدن غیبت سربازان مشمول بالای هشت سال تاکنون بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر اقدام به پرداخت جریمه غیبت سربازی خود کرده و کارت پایان خدمت دریافت کرده اند و مبالغ درآمدی این موضوع به خزانه دولت واریز شده است.

وی در خصوص دانشجویان، دانش آموزان و طلاب حوزه های علمیه که خدمت سربازی انجام نداده و مشمول به حساب می آیند، اظهار داشت: با هماهنگی وزارت علوم، آموزش و پرورش و حوزه علمیه سامانه ای در سازمان نظام وظیفه برای این منظور طراحی شده که درخواست اعزام این افراد پس از ثبت نام با ارجاع به وزارتخانه و مراکز متبوع برای کسب استعلام و اطلاعات و مشخصات و همچنین گرفتن تضمین خروج افراد مشمول اقدامات بعدی به سرعت انجام می شود.

جانشین سازمان نظام وظیفه عمومی گفت: شماره تلفن مشاور ۰۹۶۴۸۰ و پیامک ۱۱۰۲۰۶۰۱۰ آماده پاسخگویی به تمام مشمولان نظام وظیفه عمومی است.

سردار ابراهیم کریمی بیان کرد: فرآیند برخورد با افراد غایب شامل محدودیت ها به صورت الکترونیک در تمام کشور راه اندازی شده است و باید این افراد را مجاب کرد تا فرصت باقی است نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند؛ در غیر این صورت این افراد غایب محسوب شده و حتی در دریافت وام و تسهیلات بانکی و معاملات و استخدام رسمی، فرد قانونی به شمار نمی روند.

وی گفت: سال گذشته چهار و نیم میلیون پیامک برای مشمولان شناسایی شده ارسال شد و افرادی که شامل این قانون شده و در خارج از کشور بسر می برند نیز باید نسبت به تعیین تکلیف خود تا وقت هست اقدام کنند و مشمولان غایب برای پرداخت جریمه غیبت می توانند ۳۰ درصد آن را به صورت نقد و مابقی را تا پایان سال ۹۷ به صورت قسطی پرداخت کنند.

سردار ابراهیم کریمی نسبت به مبالغ جریمه برای مشمولان غایب گفت: مبلغ جریمه با توجه به مدرک تحصیلی افراد از دیپلم گرفته تا دکتری تعیین می شود و حداقل آن ۱۰ میلیون تومان و حداکثر تا ۵۰ میلیون تومان طبق قانون درنظرگرفته شده است.

وی نسبت به تعیین نرخ حقوق سربازان وظیفه گفت: مبلغ حقوق سربازان وظیفه عمومی در اختیار ستادکل نیروهای مسلح است و مبلغ ودیعه برای خروج مشمولان خدمت سربازی از کشور ۱۵ میلیون تومان و برای تحصیل ۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

سردار نوروزی ادامه داد: تاکنون تعداد هزار و ۸۸۴ کارت پایان خدمت جعلی که بیشتر هم مربوط به کارت های قدیمی می شود، کشف و ضبط شده و در اختیار پلیس آگاهی قرار داده شده است تا اقدامات بعدی برای شناسایی آنها انجام شود.

وی نسبت به کسری خدمت فرزندان مشمول ایثارگران، آزادگان، جانبازان و رزمندگان گفت: طبق قانون برای هر یک ماه اسارت فرد آزاده، برای جانبازان به ازای هر یک درصد جانبازی و برای رزمندگان به ازای هر ماه حضور داوطلبانه در مناطق جنگی ۱۲ روز کسری خدمت برای فرزندان مشمولی که در حال انجام خدمت سربازی هستند، در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا گفت: قانون معافیت خدمت سربازی برای تعداد ۲۰ هزار سربازی که پدران آنها حدود ۲۸ ماه خدمت داوطلبانه در مناطق جنگی داشتند همچنان برپا است و در این راستا تاکنون هشت هزار نفر در سازمان ثبت نام کرده اند.

وی توضیح داد: خانواده های دارای دو یا چند فرزند مشمول سربازی توجه داشته باشند چنانچه فرد سربازی در حال انجام خدمت باشد و این قانون شامل آنان شود، پس از پایان خدمت، مابقی ماه های کسری خدمت باقی مانده این افراد در صورت تمایل می تواند به فرزند دیگر آن خانواده که مشمول است، ارجاع داده شود ولی نمی توان کسری خدمت سربازی را در بین افرد مشمول تقسیم کرد.

سردار نوروزی گفت: دولت برای خدمت سربازی هزینه می کند و امروز نیاز است که خانواده ها از این طرح ملی حمایت کنند و تلاش سازمان نظام وظیفه برای راه اندازی سیستم یکپارچه غیرحضوری کردن مشمولان در ادارات و پاسخگویی به سوالات بی شمار خانواده ها ادامه دارد و از رسانه ها درخواست می شود این سازمان را در کاهش دغدغه های سازمان و خانواده ها یاری کنند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا