اجتماعی

هدف از تشکیل مدارس شاهد/رشد و تحصیل باید همه جانبه باشد

هدف از تشکیل مدارس شاهد/رشد و تحصیل باید همه جانبه باشد



به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و نام امام راحل (ره) و شهدای دفاع مقدس، گفت: شروع سال تحصیلی جدید را خدمت دختران عزیزم تبریک می‌گویم و امیدواریم سالی پر از جنبش فکری و علمی برای شما باشد.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: هرساله این تقارن بین شروع سال تحصیلی و شروع جنگ تحمیلی وجود دارد که بنا بر قول امام راحل (ره) که فرمودند: «این دانشگاه ویژه دفاع مقدس در خودش انسان‌هایی را تربیت کرد»، ما نیز در همین راستا معتقدیم درست است که ملت ایران انقلاب کرده و آرمانی را پذیرفته بودند، اما این آرمان را زندگی نکرده بودند.

وی افزود: طی سال ۵۷ و پس از آن یک جنبش اجتماعی در لبیک به فرمان امام شکل گرفت، اما مدرسه‌ای نیز لازم بود که آحاد جامعه در آن تحصیل کنند، لذا جنگ با اینکه ظاهر خشنی دارد، اما مدرسه انسان‌سازی بود.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما دختران عزیز جزو خانواده جهاد و شهادت هستید و این موضوع را به خوبی درک کرده و می‌شناسید که در دفاع مقدس ما یک دانشگاه سراسری ایجاد شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه برخی در این مدرسه انسان سازی شاگرد اول بوده و با شهادت فارغ‌التحصیل شدند، تاکید کرد: آنان با شهادت خود ستاره و الگو شدند و امروز علاوه بر اینکه راه و روش آنها برای جامعه ما معیار و الگوست، بلکه این راه در سطح جهان نیز الگو شده، همان گونه که امام فرمودند ما انقلابمان را با جنگ به جهان صادر کردیم و امروز اگر در جایی از دنیا مقاومتی صورت می‌گیرد آنها اذعان می‌کنند که از ایران الگو گرفتیم.

وی با ذکر این نکته که رشد و تحصیل باید همه جانبه باشد، ادامه داد: امام راحل (ره) همواره تزکیه را مقدم بر تعلیم می‌دانستند که اگر این‌گونه نباشد و امکانات در دست افراد نالایق باشد توسط آن امکانات به دیگران ظلم می‌کنند، همان‌طور که در تاریخ می‌بینیم انگلیسی‌ها توسط سلاح‌هایی که دانشمندان آن‌ها در اختیارشان قرار داده بود، توانستند هند را به تدریج بگیرند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه اگر ملتی در هر جای دنیا می‌تواند مقاومت کند توسط ابرازی است که دانشمندانشان آماده و در اختیارشان قرار می‌دهند، خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که علم در اختیار چه کسانی باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: مدارس شاهد بر حسب ظاهر ممکن است با این عنوان باشد که از نام شهدا وام گرفته و مدارس ویژه‌ای برای خانواده‌های ایثار و شهادت است، اما این تعریف کمی مورد غفلت واقع شده زیرا شهید به معنی کسی است که دیگران را هدایت کند و مدارس شاهد باید بتواند الگوهای جامعه را تربیت کند.

وی هدف از تشکیل مدارس شاهد را در کنار ادای دین به شهدا، تربیت نسل بعدی جامعه دانست و تصریح کرد: ما به دنبال این بودیم که بار تربیتی جامعه را بر دوش چه کسانی بگذاریم و فرزندان عزیزانی که در دفاع از اسلام و هدیه کردن مال و جانشان لحظه‌ای درنگ نکردند، در اولویت هستند و باید فرزندان آنها به عنوان رهبران اجتماعی برای آینده جامعه آماده شوند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه ما در آموزش و پرورش مدارس مختلفی داریم، تاکید کرد: مدارس شاهد را امام راحل (ره) ساختند و ایشان به دنبال رهبر سازی برای جامعه بوده و نگاه ایشان این بود که جامعه‌ای تربیت شود که مسئولیت‌های خطیر آن بر عهده افرادی نهاده شود و مدارس شاهد باید در این مسیر حرکت کند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدارس شاهد تاکنون توفیقات خوبی نیز داشته‌، خاطرنشان کرد: اما همواره باید مبانی را در مسیر مرور کنند و بتوانند اتفاقات خوبی رقم بزنند و شما دختران عزیز من به عنوان مادران آینده این سرزمین وظیفه مهمی بر عهده دارید.

قاضی‌زاده هاشمی در خاتمه تاکید کرد: گاهی زمان زود می‌گذرد و فرصت از دست می‌رود، لذا امیدوارم شما از این فرصت جوانی، پاکی، دینداری و ایمان خالصانه استفاده کنید. شاید یکی از مهمترین دلایلی که بیشتر شهدای ما دانش‌آموز بودند این بود که در سن پاکی بودند و خدا آنها را انتخاب کرده بود و امیدواریم شما هم در همین مسیر ادامه دهنده راه آنان باشید.

همچنین در ادامه این مراسم، زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در مدرسه دخترانه شاهد فجر توسط قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ و تعدادی از مسئولان آموزش و پرورش، اورژانس، راهور، سپاه و بسیج منطقه ۱۵ نواخته شد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا