اقتصادی

توسعه همکاری‌های نفتی ایران و عراق با توجه به تحریم‌ها

توسعه همکاری‌های نفتی ایران و عراق با توجه به تحریم‌ها



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش در دیدار با حامد یونس الزوبعی، معاون پالایش وزیر نفت عراق که به میزبانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برگزار شد، گفت: دستاوردهای صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خودکفایی در صنعت نفت و پالایش سبب شده است امروز در شرایطی قرار گیریم که در مجموعه پالایشگاه‌ها، نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد تجهیزات و کالاها در داخل کشور ساخته و صفر تا ۱۰۰ کارهای مهندسی، طراحی و دانش فنی موردنیاز واحدهای پالایشی بومی‌سازی شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم، تمرکز را بر این گذاشتیم که در بین کشورهای همسایه و دوست به‌ویژه مجموعه کشورهای مسلمان همکاری و توافق‌هایی داشته باشیم، گفت: طی سفر جواد اوجی وزیر نفت به عراق توافق‌هایی بین دو کشور شد که به مرحله اجرا برسند. همکاری‌هایی نیز با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا داشتیم و پالایشگاه بزرگ «ال‌پالیتو» را با فناوری و تجهیزات ایرانی تجهیز و تعمیر کردیم.

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان در حوزه نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌ها نیز در بخش تعمیرات، کالاهای موردنیاز، کاتالیست و موادشیمیایی از توان متخصصان ایرانی استفاده و به توافق‌های مطلوبی با عراق دست یافت.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود نفت خام بصره را در پالایشگاه آبادان فراورش کنیم و محصول را تهاتر کنیم مقدمات آن انجام شد، اما اجرایی نشد، افزود: البته ما خودمان تلاش کردیم که این پالایشگاه را توسعه دهیم و بزرگترین واحد تقطیر خاورمیانه در پالایشگاه آبادان را راه‌اندازی کردیم.

سالاری بیان کرد: در بخش انتقال و توزیع فرآورده با نزدیک به ۱۳ هزار لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده و نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله، توانمندی‌های لازم را داریم، اما از آنجا که فرآیند ما امروز قیمت‌گذاری به‌صورت تکلیفی و یارانه‌ای است، یک سامانه بزرگ هوشمند داریم که مدیریت مصرف در کشور را از این طریق انجام می‌دهیم.

وی گفت: ما همچنین در طول سال‌های گذشته سی‌ان‌جی را در کشور توسعه دادیم و با توجه به اینکه بخشی از سبد سوخت ما در حوزه حمل‌ونقل را این حامل انرژی تشکیل می‌دهد، در زمینه توسعه این صنعت و صنایع زیرمجموعه آن به خودکفایی رسیدیم و امروز بیشتر تجهیزات موردنیاز آن در ایران بومی‌سازی شده است و در زمینه عرضه و نظام عرضه نیز می‌توانیم با عراق مشارکت و همکاری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با اشاره به ساخت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در کشور و تبدیل نزدیک به ۴ میلیون خودرو در ناوگان حمل و نقل کشور و گسترش کارگاه‌های تبدیل در کشور، این حوزه‌ها را از دیگر ظرفیت‌های همکاری ایران و عراق برشمرد و گفت: ما در بخش تولید کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پالایش و تولید مواد شیمیایی بومی‌سازی کردیم و امروزه در حال رقابت با خارجی‌ها هستیم و در این حوزه می‌توانیم به دیگر کشورها خدمات ارائه دهیم.

سالاری با اشاره به اینکه ایران و عراق با تحریم روبه‌رو هستند و باید با همکاری قدرتشان را در صنایع افزایش دهند، افزود: با ایجاد دفاتری در دو کشور در حوزه نیازمندی‌های دو طرف و تبادل اطلاعات در صنایع نفت می‌توان از ظرفیت‌های داخلی یکدیگر و همکاری‌های مستمر بهره‌مند شد. همانطور که خدماتی را برای پالایشگاه‌های سوریه در نظر گرفتیم، می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در عراق نیز عملیاتی کنیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا