اقتصادی

استفاده از ظرفیت CNG برای جبران ناترازی بنزین

استفاده از ظرفیت CNG برای جبران ناترازی بنزین



به گزارش خبرنگار مهر، سهرابی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا همین چند سال پیش، اغلب قریب به اتفاق انفجار خودروهای دوگانه‌سوز در زمان سوخت‌گیری، مربوط به دستکاری مخازن بود که مالکان خودروها به دلایلی مثل قاچاق، دست به دستکاری مخازن می‌زدند اما انفجارهایی که اخیراً صورت گرفته به دلایل دیگری مثل گذشتن تاریخ انقضای مخازن خودروها و فرسوده شدن مخازن به خاطر شرایط نامناسب نگهداری آنها بوده است.

وی افزود: عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودروها ۱۵ سال است که حدود یک میلیون خودرو که بیش از ۱۵ سال پیش اقدام به تبدیل به‌دوگانه‌سوز و نصب این مخازن کرده بودند، امروز مخازنی فرسوده و نیازمند تعویض دارند.

سهرابی خاطرنشان کرد: بسیاری از مواردی که مخزن خودرو ناشی از شرایط نامناسب نگهداری دچار فرسودگی شده، با بازدید چشمی قابل تشخیص است و می‌توان از سوخت‌گیری این خودروها جلوگیری کرد تا حادثه‌ای رخ ندهد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با اشاره به مشکل کمبود تقاضا در بخش CNG‌گفت: وزیر محترم صمت که اقدام به پیگیری برای واردات خودروها کرده، از خودروهای برقی تا خودروهای ۱، ۲ و ۳ لیتری را در لیست خودروهای وارداتی قرار داده اما خودروهای CNG سوز مورد توجه ایشان قرار نگرفته و هیچ سهمی به این خودروها در لوایح و طرح‌های مربوط به واردات خودرو نداده است.

وی ادامه داد: تنها یک راه حل عملیاتی و کوتاه‌مدت برای رفع ناترازی بنزین وجود دارد و آن هم استفاده از زیرساخت‌های موجود در عرضه CNG است، برای اجرای این راهکار نیز تصمیم خاص یا صرف هزینه و سرمایه‌گذاری نیازی نیست چرا که زیرساخت‌ها وجود دارد و باید فقط مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

سهرابی اذعان داشت: متأسفانه سوخت CNG را فقط سوخت خودروهای قشر مستضعف یا با درآمد پایین معرفی شده در حالی که در همین کشورهای اطراف، خودروهای لوکسی چون انواع بنزین، بی‌ام‌و و مازراتی CNG‌سوز در حال تردد است.

نیکزاد با بیان اینکه مصوبه شورای عالی اقتصاد ظرفیت بسیار خوبی برای جایگزینی مخازن فرسوده خودروها هست، گفت: می‌توان از ظرفیت این مصوبه برای جایگزینی مخازن ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرویی استفاده کرد که مخازن آنها فرسوده شده و با هزینه دولت این مخازن تعویض شود و به‌شدت این‌کار به افزایش ایمنی سوخت‌گیری CNG خواهد انجامید.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG تصریح کرد: اینکه مدیر جدید طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حکمی که به ایشان ابلاغ شده، مسئول توسعه LPG هم هست، از اتفاقات خنده‌دار و عجیبی است که رخ داده و معلوم نیست چطور مسئول توسعه CNG می‌تواند به توسعه LPG در خودروها اقدام کند.

وی افزود: این مسئله از شواهدی است که می‌گوئیم CNG متولی درستی ندارد.

نیکزاد در خصوص هزینه‌های جایگاه‌ها در سال جاری گفت: برآوردهای صورت گرفته حاکی از افزایش ۱۶۰ درصدی هزینه‌ها است اما کارمزدها افزایش ۶۰ درصدی داشته؛ با این حال با رسیدن به هفتمین ماه سال هنوز افزایش کارمزدها اعمال نشده که امیدواریم زودتر این مصوبه دولت که ابلاغ هم شده است، اجرایی شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا