بازار

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

هاوینگ بیت کوین چگونه اتفاق می افتد؟

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin halving) رویدادی است که پاداش استخراج یک بلوک از بیت کوین را نصف میکند. این رویداد هر 210000 بلاک (حدود چهار سال)، تا زمان استخراج کامل 21 میلیون واحد آن، اتفاق می افتد. از آنجایی که عرضه بیت کوین محدود است، پس از هر نصف شدن، تقاضا برای بیت کوین افزایش می یابد.

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin halving) رویدادی است که پاداش استخراج یک بلاک از بیت کوین را نصف می کند. این رویداد هر 210000 بلاک (حدود چهار سال)، تا زمان استخراج کامل 21 میلیون واحد آن، اتفاق می افتد. از آنجایی که عرضه بیت کوین محدود است، پس از هر هاوینگ، تقاضا برای بیت کوین افزایش می یابد.

ارز دیجیتال بیت کوین یکی از اولین دارایی های دیجیتال شناخته شده است که به صورت ناشناس به دنیا معرفی شد. در گذشته، هر رویداد هاوینگ منجر به افزایش جزئی قیمت بیت کوین شده است. حتی پیش از هاوینگ، قیمت بیت کوین در حال افزایش بوده است. بنابراین، اگر به دنبال سرمایه گذاری در بیت کوین هستید، قبل از رویداد بعدی هاوینگ زمان ایده آلی است.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک دارایی دیجیتال است که معمولا برای افزایش عرضه و تایید تراکنش ها استخراج می شود. استخراج بیت کوین، به CPU و برق نیاز دارد. بنابراین،برای چنین ماینینگی، پاداشی تعیین می شود تا ماینرها به انجام آن ترغیب شوند. همچنین پاداش نباید خیلی زیاد باشد که مازاد عرضه وجود داشته باشد و از مرز 21 میلیون بیت کوین عبور کند.

اما از آنجایی که سازنده آن قصد نداشت بیت کوین ظرف چند سال تمام شود، با گذشت زمان استخراج بیت کوین دشوار شد و پاداش ها تا 50 درصد کاهش یافت.

اولین هاوینگ در سال 2012، دومی در سال 2016 و سومین در سال 2020 اتفاق خواهد افتاد.

نصف شدن پاداش بیت کوین عمدتاً کاربران را تشویق می کند تا کوین های خود را ذخیره کنند. این تکنیک به کنترل تورم و پایداری بیت کوین کمک میکند.

به طور کلی، هر چه کوین های کمتری باقی بماند، قیمت افزایش می یابد.

بیشتر بدانید: فرصت استثنایی خرید بیت کوین قبل از تایید ETF ها

هاوینگ بیت کوین چگونه اتفاق می افتد؟

  • طبق دستورالعمل بیت کوین پس از عرضه 210000 کوین، پاداش 50 درصد کاهش می یابد.
  • هر تراکنش به تأیید نیاز دارد که در گروه هایی به نام بلوک انجام شود.
  • هر بلوک پردازش و تولید شده در ابتدا 50 بیت کوین پاداش به ماینر می داد. اما پس از 210،000 بلاک اول، به 25 بیت کوین (در سال 2012) تغییر کرد. و در سال 2020 به 12.5 بیت کوین کاهش می یابد.
  • برای هر بلوک و تراکنش تایید شده، پاداش تعیین می شود و در هر هاوینگ تغییر می کند.
  • هاوینگ بیت کوین بر ارزش بازار آن تأثیر می گذارد، زیرا کوین های بیشتری به شبکه عرضه می شود و تقاضا افزایش می یابد. با کمتر شدن کوین ها و خروج ماینرها، ارزش بیت کوین افزایش خواهد یافت.

با نصف شدن پاداش ها هر چهار سال یکبار، ممکن است زمانی فرا برسد که ماینرها احساس کنند که پاداش آنها کافی نیست و استخراج را متوقف کنند. افرادی که همان ابتدا بیت کوین را استخراج و ذخیره کرده و نسبت به دیگران از مزیت بیشتری برخوردارند. آنها باید کوین های خود را حفظ کنند و منتظر افزایش قیمت باشند.

اگر پاداش ها همچنان 50 بیت کوین بود، دیگر بیت کوینی وجود نداشت. در نتیجه، نصف شدن پاداش بیت کوین عمر بیت کوین را افزایش می دهد. اگر افراد کمتری بیت کوین را در سال های آینده استخراج کنند، زمان زیادی طول می کشد تا کل بیت کوین تمام شود، به این معنی که پاداش برای مدت طولانی ثابت خواهد ماند.

هاوینگ بیت کوین چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

رویداد هاوینگ بیت کوین بسیار مهم است زیرا کاهش قیمت بیت کوین، سیگنال واضحی ارسال می کند. سقف عرضه این کوین 21 میلیون کوین است که امکان پیش بینی عرضه در گردش در دوره های زمانی مختلف را فراهم می کند. به عنوان مثال، عرضه این کوین در اکتبر 2021 18.85 میلیون دلار آمریکا بود. 2.15 میلیون دلار باقیمانده به عنوان پاداش به ماینرها آزاد شد.

علاوه بر این، هاوینگ بیت کوین یکی از دلایل افزایش قیمت آن است زیرا حجم کوین های در گردش هر چهار سال یکبار کاهش می یابد و باعث می شود ارزش آن به دلیل کاهش عرضه یا «کمبود»، افزایش یابد که باعث افزایش تقاضا میشود.

همچنین بخوانید: قیمت بیت کوین چگونه محاسبه می شود و چه پارامترهایی در ارزش گذاری آن دخیل است؟

هاوینگ بیت کوین چه تاثیری بر ماینر ها میگذارد؟

هاوینگ بیت کوین بر استخراج کنندگان تاثیر میگذارد. یکی از این تاثیر ها این است که پاداش استخراج کاهش می یابد. در نتیجه، شرایط برای ماینرهای کوچک یا کسانی که ابزارهای استخراج بیت کوین را ندارند سخت میشود، زیرا باید با ماینرهای قوی‌تر رقابت کنند. ماینرهای قدرتمند‌تر کارت های گرافیک استخراج بیت کوین قوی تر، سیستم های کامپیوتری استخراج بهتر و یا بودجه بیشتری برای خدمات استخراج ابری در اختیار دارند.

علاوه بر این، به صرفه بودن استخراج بیت کوین به قیمت آن بستگی دارد. اگر قیمت کریپتو افزایش یابد، تعداد ماینرها کاهش خواهد یافت. با کاهش تعداد ماینر های شبکه، حملات شبکه تا 51 درصد افزایش می یابد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات امنیتی بلاک چین میشود.

برنامه هاوینگ بیت کوین

با نگاهی به رویداد هاوینگ بیت کوین، کاهش عرضه بیت کوین برای ماینرها را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

تاریخچه

با بررسی هر رویداد هاوینگ بیت کوین می آموزیم که هاوینگ بیت کوین چگونه بر حرکت بیت کوین تأثیر گذاشته است.

سال 2012

اولین هاوینگ بیت کوین در 28 نوامبر و پس از عرضه 10.5 میلیون بیت کوین در گردش با ارزش 11 دلار آمریکا انجام شد.

سال 2016

دومین رویداد در 9 جولای انجام شد. در این رویداد 5,250,000 بیت کوین عرضه شد و در مجموع 420,000 بلاک استخراج شد. قیمت آن بین 500 تا 1،000 دلار آمریکا نوسان داشت که در دسامبر 2017 به 20،000 دلار آمریکا رسید.

سال 2020

سومین رویداد در 11 می انجام شد. در یک روند صعودی، 2,625,000 بیت کوین عرضه شد. قیمت بیت کوین در آن زمان 9،000 دلار آمریکا بود و در پایان سال به 30،000 دلار افزایش یافت.

پس از هاوینگ بعدی چه اتفاقی می افتد؟

پیش بینی می شود که هاوینگ بعدی بیت کوین در اوایل سال 2024 رخ دهد. 1,312,500 بیت کوین عرضه خواهد شد. پاداش ماینرها به 3.125 بیت کوین کاهش می یابد، بنابراین سرمایه گذاران و معامله گران بیت کوین باید مراقب هاوینگ بعدی باشند، زیرا می تواند باعث بی ثباتی و اختلال در بازار کریپتو شود.

در این رابطه بدانید: آیا رویداد هاوینگ بیت کوین زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در این ارز دیجیتال است؟

آیا بیت کوین تمام می شود؟

اگر پاداش‌ها مانند هر چهار سال یکبار نصف شود، ممکن است استخراج بیت‌کوین برای ماینر ها دیگر به صرفه نباشد. استخراج بیت کوین به مقدار مشخصی از برق و منابع کامپیوتری نیاز دارد و ممکن است ماینرها احساس کنند که پاداش ها به اندازه کافی هزینه ها را جبران نمی کند. آنها ممکن است به استخراج یا معامله سایر دارایی های دیجیتال روی آورند.

بسیاری از سازمان های بزرگ ممکن است همچنان به استخراج بیت کوین ادامه دهند و این منجر به تمرکززدایی کمتر شبکه می شود.

با پایان یافتن عرضه بیت کوین در سال 2140، ممکن است تقاضا برای بیت کوین افزایش یابد. در آن زمان، بازار دارایی های دیجیتال ممکن است با ثبات تر و ارزشمندتر شود.

اولین افرادی که این کوین را استخراج یا خریداری کردند، نسبت به دیگران سود بیشتری دریافت کرده اند. بلاک چین خودش به این شکل ساخته شده است. کیف‌پول‌های دیجیتال متعددی وجود دارد که می‌توانند از بیت کوین شما محافظت کنند.

حتی اگر تعداد ماینرها کاهش یابد یا بیت کوین به اتمام برسد، بیت کوین با معامله و تراکنش های مختلف دارایی های دیجیتال زنده می ماند.

هاوینگ بیت کوین دلیل اصلی قیمت امروز بیت کوین است. اگر بیت کوین نصف نمی شد، قیمت آن همچان چند دلار بیشتر نبود. بیشتر بخوانید: بررسی صرافی های ارز دیجیتال در ایران 1403

در گذشته، بسیاری از کاربران آن را با قیمت کمتری خریداری کرده و پس از رسیدن به سود خوب، آن ها را می فروختند. این افراد از بیت کوین سودی نبرده اند. چنین افرادی معاملات کوتاه مدت انجام می دهند و از افزایش و کاهش دارایی های دیجیتال مختلف سود کسب می کنند.

اکنون فقط می توانیم منتظر بمانیم و مشاهده کنیم هاوینگ بعدی بیت کوین چه خواهد کرد. (بیشتر بدانید: آموزش خرید بیت کوین از نیپوتو)

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/bitcoin-halving-what-you-need-to-know/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا