اخبار سربازی و نظام وظیفه

دلایل روی آوردن نیروهای مسلح به مهارت آموزی/ بیکاری تهدید است


سردار سید مهدی فرحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نیروهای مسلح وارد مقوله مهارت‌آموزی شده است، اظهار کرد: اولاً که مسئولیت مستقیم نیروهای مسلح بحث امنیت ملی است یعنی نیروهای مسلح وظیفه‌اش تأمین امنیت ملی کشور است، یعنی هر چیزی که امنیت ملی کشور را مخدوش کند و خدشه وارد کند در راستای مأموریت نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.

وی افزود: حال این امنیت ملی ممکن است موقعی همان اشتغال تلقی شود و وقتی که چندین میلیون جوان بیکار هستند نیروهای مسلح این مهم را یک تهدید بزرگ امنیت ملی بداند و در نهایت برای خودش این را یک موضوع مهم بداند و می‌تواند این جوانانی که از مسیر سربازی وارد جامعه می‌شوند را حتی‌الامکان با مهارت‌های مختلف آشنا کند و حمایت پس از سربازی برای اشتغال ایجاد کند تا بخشی از آنها به سمت شغل بروند و این امر به اشتغال جوانان و کاهش فشار تهدید امنیت ملی ناشی از بیکاری جوانان کمک می‌کند.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی ادامه داد: نیروهای مسلح پیشانی بحران زدایی است و همانطور که در سایر بحران‌ها مانند کرونا، سیل، زلزله و… با اینکه رسالتش نیست وارد می‌شود و کمک می‌کند، شغل و اشتغال هم رسالت نیروهای مسلح نیست اما چون در کشور نزدیک به ۴ میلیون جوان بیکار داریم ما به کمک سایر دستگاه‌ها آمده‌ایم چراکه در هر بحرانی نیروهای مسلح پیش مرگ کشور است و ما پیش مرگ مردم هستیم چه در سیل چه در زلزله چه در جنگ و در اینجا پیش مرگ مردم در زمینه اشتغال شدیم.

چگونگی مهارت آموزی برای افراد تحصیل کرده

سردار فرحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مهارت آموزی افراد تحصیل کرده دوباره کاری و هدر دادن بیت‌المال به حساب نمی‌آید، گفت: خیر ما برای فوق لیسانس‌ها و دکترها مهارت جدید را ندیده‌ایم و به جای مهارت آموزی، به‌کارگیری مؤثر را در نظر گرفته‌ایم، یعنی که اگر شما به عنوان یک سرباز وارد نیروهای مسلح شوید و دارای مدارج عالی تحصیلی باشید کاری که ما می‌کنیم این نیست که به شما مهارت مثلاً جوشکاری یاد بدهیم، کار ما برای شما به عنوان یک فرد تحصیل کرده این است که از ظرفیت شما در راستای رشته خودتان استفاده کنیم و به‌کار گیری مؤثر کنیم به خصوص در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که صد در صد در رشته خودشان به‌کارگیری مؤثر می‌شوند و این می‌شود تعریف مهارت آموزی برای افراد تحصیل کرده با شاخص‌های بالا.

وی با اشاره به نیازسنجی بازار کار گفت: ما دو مسیر را تعریف کردیم، یک مسیر کیفیت که مهارت آموزی موقعی اثربخش است که دارای کیفیت باشد و ما رمانی می‌توانیم کیفیت را در مهارت آموزی اندازه‌گیری کنیم که نتیجه اش شغل شود. برای کیفیت منشوری تعریف کرده‌ایم که ۱۴ شاخص دارد و گفتیم که مهارت با کیفیت باید این شاخص‌ها را پاس کند یکی از آنها علاقه است مثلاً اگر شما به مهارتی علاقه ندارید چرا باید آن مهارت را ببینید؟!

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی ادامه داد: مسیر دوم این است که ما آمده‌ایم در کمیته کیفیت خودمان مهارت‌ها را دسته‌بندی کرده‌ایم در یک مخروطی که مخروط مهارت است مهارت طلایی، مهارت نقره‌ای و مهارت برونز یا بومی را مشخص کرده‌ایم. این مخروط هفت طبقه دارد و برای تشکیل این مخروط نظر استانداران، دستگاه‌ها، نیروهای مسلح، معاونت اشتغال طرح تکاپو، طرح قدر یک و دو نیروهای مسلح و نظر بسیج را برای حوزه‌های مهارتی کشور گرفته شده است.

جمع آوری ۵۰۰ مهارت مورد نیاز جامعه برای امر مهارت آموزی

سردار فرحی بیان کرد: از جمع آوری آن نظرها حدوداً ۵۰۰ مهارت بیرون آمده که اینها مهارت‌هایی است که شایستگی کار کردن در آنها وجود دارد و این ۵۰۰ مهارت را در تک تک استان‌ها حرکت داده‌ایم و به ازای هر استان یک سری مهارت‌های مشخص شده که برای آن استان کشش بازار کار دارد و دستگاه‌های مربوطه و استاندارها این شغل‌ها را تأیید کردند و یک جدول شده است در استان با نظر استاندار و نظر دستگاه‌ها مشخص کرده‌ایم که در هر استان چه مهارتی را اگر یک سرباز یاد بگیرد شانس اشتغال دارد و این طرح یک کار حرفه‌ای شده است.

وی افزود: بنابراین تلاش ما بر این است که هر سرباز یک مهارتی را کسب کند که از جنس طلایی باشد یا از جنس بومی باشد یعنی مخصوص استانی باشد که خودش در آن متولد شده است و آنجا زندگی می‌کند. در نهایت باید بگویم با توجه به نقشه راهی که برای سربازان در امر مهارت آموزی دیده شده است افق این طرح را برای سربازان روشن می‌بینم چراکه ما در نظر داریم در ین این طرح به رغم دغدغه و مشکلات و فشار سنگینی که روی جوانان کشور هست، بتوانیم برای این‌ها یک فرصتی ایجاد کنیم.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی در پایان گفت: در تلاش هستیم تا دوران سربازی را برای سربازان به دوران جهت سازی برای زندگی تبدیل کنیم، چون سربازی نقطه عطف جدایی یک جوان از خانواده و ورود آن به اجتماع است و لذا این نقطه برای جوانان طلایی‌ترین نقطه است و ما می‌خواهیم بعد از سربازی جوانان با کوله باری از تجربه و مهارت وارد اجتماع شوند.

منبع:مهر

پایان/ همسونیوز

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا