اقتصادی

جبران ۱۱ میلیارد مترمکعب کسری آب با اجرای آبخوان‌داری

جبران ۱۱ میلیارد مترمکعب کسری آب با اجرای آبخوان‌داری



به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز گرشاسبی، معاون پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اجرای ۱۱ میلیون هکتار آبخوان‌داری می‌تواند حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب کسری آب سفره‌های زیرزمینی را جبران کند، گفت: آبخوان‌داری مدل خوبی برای حفظ منابع آبی است و بر اساس مطالعات و استعدادیابی این پژوهشکده در کل کشور ۱۱ میلیون هکتار ظرفیت آبخوان‌داری وجود دارد.

وی ادامه داد: در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور ۳۷ ایستگاه تحقیقاتی آبخوان‌داری در سطح ۶۳ هزار هکتار در سراسر کشور ایجاد شده و محققان این ایستگاه‌ها بررسی می‌کنند که در کدام مناطق و چگونه می‌توان عملیات آبخوان‌داری اجرا کرد و میزان نفوذ آب چقدر است.

وی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی و مردم در اجرای طرح‌های آبخوان‌داری گفت: اجرای ۱۱ میلیون هکتار آبخوان‌داری تنها با اعتبارات دولتی محقق نمی‌شود و نیاز است بخش خصوصی و مردم در اجرای این طرح مشارکت کنند.

معاون برنامه‌ریزی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰۰ هزار هکتار آبخوان‌داری و حدود ۳۳ میلیون هکتار آبخیزداری با حمایت دولت انجام شده، اما امروز برای توسعه این طرح‌ها باید نگرش‌مان را تغییر دهیم و به سمت مشارکت بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی با اشاره به بند (ص) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران در اجرای آبخیزداری تصریح کرد: بر اساس این بند قانونی، سرمایه‌گذارانی که کار آبخیزداری در عرصه‌ها انجام دهند می‌توانند به ارزش کار آبخیزداری که انجام داده‌اند، از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با کمک نمایندگان مجلس در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز این بند قانونی تکرار شود و بخش خصوصی باید به سمت استفاده از این فرصت قانون سوق داده شود.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا