سیاسی

دستاوردهای درخشان پدافند هوایی در دفاع مقدس

دستاوردهای درخشان پدافند هوایی در دفاع مقدس



به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ علیرضا الهامی، جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مورد تاریخچه نیروی پدافند هوایی و دستاوردهای آن گفت: شکل‌گیری پدافند هوایی به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد. بعد از آن به واسطه افزایش تجهیزات و بهبود ساختار سازمانی، در دهه ۴۰ به اوج خود رسید. استقرار اولین رادار در سال ۳۷ در دوشان تپه نقطه عطفی برای گسترش و به روز رسانی پدافند هوایی ارتش بود.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش افزود: چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انواع رادارها در جغرافیای کشور با هدف پایش آسمان کشور مستقر شدند. در واقع در آن سال‌ها مأموریت پدافند هوایی به حراست و صیانت از مرزهای هوایی با تمرکز بر پایگاه‌های هوایی محدود می‌شد. بعد از پیروزی انقلاب و بعد از آغاز جنگ تحمیلی، نیاز کشور به دفاع از زیرساخت‌های حیاتی، منجر به توسعه و گسترش پدافند هوایی شد.

الهامی اظهار داشت: پدافند هوایی در ابتدای جنگ تحمیلی در بیش از ۴۰۰ نقطه استقرار یافت. در سال ۱۳۸۷، به واسطه اهمیت و نوع ماهیت آن، پدافند هوایی از نیروی هوایی جدا شد و ساختاری مستقل تحت عنوان نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیدا کرد. بعد از این فرمان تاریخی و حکیمانه از جانب فرمانده معظم کل قوا، تا به امروز پدافند هوایی شاهد رشد و توسعه چشمگیری متناسب با نیازهای کشور بوده است.

وی در ادامه گفت: در سال‌های دفاع مقدس، پدافند هوایی سه مسئولیت اساسی بر عهده داشت. مأموریت اول حراست از مرزهای هوایی، مأموریت دوم تأمین امنیت و چتر پدافندی برای نیروی‌های سطحی و به ویژه زمینی و مأموریت سوم حراست و صیانت از زیرساخت‌های حیاتی کشور مانند پالایشگاه‌ها بود. در واقع پدافند هوایی از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه کشور مستقر بود.

الهامی اظهار کرد: در مجموع بیش از ۶۵۰ فروند انواع هواپیماهای جنگنده، هلی‌کوپتر و باربری توسط پدافند هوایی ساقط شد. این باعث افتخار ماست که دشمن را مجبور کردیم که نیروی هوایی خود را سه بار بازسازی کنند. تنها در سه ماهه اول جنگ ما بیش از ۱۰۰ فروند از هواپیماهای دشمن بعثی را ساقط کردیم.

وی افزود: ما ۱۷ شهید بزرگوار را در جزیره خارک داشتیم تنها برای این است جریان صدور نفت متوقف نشود. یکی از افتخارات بزرگ ما این است که به تعداد روزهای چنگ یعنی ۲ هزار و ۸۸۸ روز، حمله به جزیره خارک دفع شد که این تنها گوشه‌ای از خدمات پدافند دفاعی در طول سال‌های جنگ است.

الهامی گفت: بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسیر هوایی توسط پدافند هوایی کنترل، رصد، هدایت و مدیریت شد. با افتخار می‌گوئیم که در طول ۸ سال دفاع مقدس حتی یکی از فرودگاه‌های کشور تعطیل نشد. این جریان تردد هوایی نشان‌دهنده غیرت و همت مردان پدافند هوایی در کنار دانش و تخصص آن‌ها بود.

وی افزود: در عملیات‌های ارزشمندی که در طول دفاع مقدس انجام شد، تأمین چترهای پدافندی برای نیروهای عمل‌کننده سطحی بسیار مهم بود. در عملیات بیت‌المقدس حدود ۶۵ فروند دشمن را ساقط کردیم. این موضوع در انواع عملیات‌ها از جمله فتح‌المبین و والفجر ۸ به چشم می‌خورد که امام راحل از آن با عنوان دفاع معجزه‌آسا یاد فرمودند.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در مورد جایگاه امروزی پدافند هوایی گفت: ما پیشرفت امروزمان را مدیون خون شهدا هستیم. امروز ما در هیچکدام از حوزه‌های تخصصی پدافند هوایی که شامل کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری می‌شود، مطلقاً به جایی وابسته نبوده و صد درصد متکی بر توانایی خود بوده‌ایم. ما امروزی صاحب جدیدترین رادارها در حوزه کشف هستیم. در حوزه فناوری کنترل ما صاحب شبکه‌ای پویا و به روز تحت عنوان سامان پیامبر اعظم هستیم.

وی در آخر گفت: در حوزه پهباد امروز ما به هیچ کشوری وابسته نیستیم. با افتخار می‌توان گفت که ارتش جمهوری اسلامی ایران، با سابقه‌ترین اورگان در به کارگیری پهباد است. امروز ما صاحب برخی از برترین‌های پهباد از جمله بلندپروازترین آن‌ها هست.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا