اقتصادیبازارخودرو

علت اصلی تصادفات نوروزی

علت اصلی تصادفات نوروزی

طبق آمار به دست آمده از سوی مقامات مسول بعد از تعطیلات و مسافرت‌های نوروزی با ثبت بیش از 93 هزار تصادف 740 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 19 هزار مصدوم به همراه داشت. جالب است بدانید که آمار کشته شده‌های تصادفات جاده‌ای ایران در این چهارده روز بیشتر از آمار کشته شده‌های جنگ روسیه و اوکراین و حتی جنگ اسرائیل و حماس است.

اما علت اصلی تصادفات نوروزی طبق تحقیقات و مصاحبه‌های انجام شده با معاون و رئیس پلیس راهور چهار عامل اصلی ناتوانی در کنترل خودرو، بی توجهی به جلو، سبقت غیر مجاز و تغییر ناگهانی مسیر علت 80 درصد از تصادفات نوروزی می‌باشد.

سرعت غیر مجاز

سرعت غیر مجاز و بیش از حد در برخی مسیرها و جاده‌ها باعث می‌شود راننده نتواند عکس العمل مناسبی را از خود نشان دهد این امر باعث ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه می‌شود که 20 درصد از تصادفات نوروزی را به خود اختصاص داده است.

بی توجهی به جلو

حدود 44 درصد تصادفات حاصل بی توجهی به جلو است که ناشی از خواب آلودگی و یا استفاده از تلفن همراه می‌باشد.طبق گفته رئیس پلیس راهور یک سوم تصادفات نوروزی بین ساعات چهار بعد از ظهر تا هشت شب اتفاق افتاده است.

همچنین به رانندگان توصیه کرد که اصلا در ساعات تاریکی و شب رانندگی نکنند، به دلیل اینکه بعضی از معابر نور کافی، خط کشی‌های استاندارد و آشکار ندارند و احتمال تصادفات در شب نیز بسیار زیاد است.

شما می توانید برای خرید هدلایت به لینک : https://mobinlux.com/product-category/%d9%86%d9%88%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88/%d9%87%d8%af%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%aa/ در سایت مبین لوکس مراجعه کنید.

سبقت غیر مجاز و تغییر ناگهانی مسیر

10 درصد از تصادفات به علت تخلف در عدم رعایت حق تقدم، سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ در راه های دو طرفه است.

6 درصد از تصادفات نوروزی به دلیل تغییر ناگهانی مسیر و رعایت نکردن اصول و مقررات حین گردش و حق تقدم سایر وسایل نقلیه است.

چند توصیه مهم برای پیشگیری از تصادفات و اتفاقات ناشی از تصادف

تصادفات همیشه بخشی جدایی ناپذیر در رانندگی و حوادث جاده‌ای هستند. هرچقدر هم شما راننده‌ای محتاط و حرفه‌ای باشید همیشه کسانی هستند که با رانندگی پر خطر و بی احتیاطی جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. در ادامه برخی از راهکارها برای افزایش ایمنی در رانندگی را مطالعه کنید.

قبل از حرکت وسیله نقلیه را بررسی کنید

  • عملکرد ترمز های خود را بررسی کنید.
  • باد چرخ ها و سلامت لاستیک ها را بررسی کنید.
  • از تمیز بودن آینه ها و شیشه های خودرو اطمینان حاصل کنید.
  • بررسی بخش فنی خودرو تسمه ها، سطح روغن و میزان آب و سوخت را فراموش نکنید.
  • از عملکرد چراغ های خودرو نطیر چراغ هدلایت، مه شکن، فلاشر و چراغ ترمز مطمعن شوید.
  • وسایل ایمنی مانند زنجیر چرخ، کپسول آتش نشانی، جعبه کمک‌های اولیه و مثلث احتیاط را سعی کنید همیشه به همراه داشته باشد.

بستن کمر بند ایمنی

در تصادفات رانندگی حتی اگر سرعت کم باشد امکان برخورد سرنشینان مخصوصا کودکان به شیشه و داشبورد خودرو وجود دارد. نبستن کمربند ایمنی در تصادفات نوروزی باعث جراحات شدید و شکستن سر و استخوان ها شده است.

سرعت مجاز

برای زودتر رسیدن به مقصد تنها یک راه وجود دارد؛ زودتر راه بیفتید. مطالعات علمی نشان می‌دهند که شما به ازاء هر یک کیلومتر که به سرعت وسیله نقلیه خود اضافه می‌کنید احتمال رخ دادن تصادف را چهارتا پنج درصد افزایش می‌دهید.

همیشه در هنگام رانندگی به تابلوهای سرعت توجه داشته باشید زیرا تابلوها با توجه به شرایط مسیر و شرایط محیطی سرعت مناسبی را به شما پیشنهاد می‌دهند و شما اگر پانزده کیلومتر بیش از سرعت مجاز رانندگی کنید احتمال وقوع خطر را تا 50 درصد افزایش می‌دهید و فقط چند دقیقه زودتر به مقصد خود می‌رسید.

حواس جمع رانندگی کنید

در بسیاری از کشورها قوانینی سخت گیرانه درباره ممنوعیت استفاده از تلفن همراه وجود دارد. استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی باعث می‌شود زمان واکنش شما به اتفاقات تا 20 درصد کاهش پیدا کند.

اما تنها تلفن همراه نیست که باعث حواس پرتی شما می‌شود؛ خوردن و آشامیدن، ور رفتن با ضبط خودرو و دیگر لوازم الکترونیکی و حتی صحبت با سرنشینان باعث حواس پرتی شما می‌شود. رانندگی فعالیتی است که شما باید از چندین حواس خود همزمان استفاده کنید.

هنگام خواب‌آلودگی رانندگی نکنید

یکی از اصلی ترین علت تصادفات نوروزی خستگی و خواب‌آلودگی افراد است؛ اگر هنگام رانندگی خسته شدید و احساس خواب آلودگی داشتید بلافاصله به نزدیک‌ترین استراحتگاه یا پارکینگ بروید استراحت کنید و یا از کمک راننده بخواهید جای شما پشت فرمان بنشیند.

توصیه می‌شود قبل از رانندگی به دارو، غذا و حتی نوشیدنی که مصرف می‌کنید نیز توجه داشته باشید.

مراقب رانندگی دیگران باشید

در هنگام رانندگی سعی کنید همیشه فاصله طولی خود را حفظ کنید؛ در این حالت اگر راننده وسیله نقلیه جلویی به طور ناگهانی توقف کند و یا تغییر مسیر دهد شما زمان کافی برای واکنش مناسب را دارید.

همچنین بسیاری از افراد، رانندگی تهاجمی دارند که باعث عصبانیت دیگران می‌شوند که شما باید با حفظ خونسردی از این گونه افراد دوری کنید تا رانندگی ایمن‌تری داشته باشید.

از چراغ های خودرو استفاده کنید

چراغ‌های خودرو نقش مهمی در جلوگیری از تصادفات را دارند؛ همیشه قبل از تغییر مسیر یا توقف خودرو از فلاشر (راهنما) برای اطلاع دادن به سایر راننده‌های اطراف خود استفاده کنید.

با استفاده از هدلایت و نور مناسب در هنگام رانندگی در شب و مسیرهای تاریک باعث افزایش دید خود و توجه دیگر راننده‌ها شوید. و همیشه قبل از رانندگی، از سالم بودن چراغ مه شکن و چراغ ترمز خودرو مطمعن شوید.

شما می‌توانید مقاله؛ برای مه شکن زنون بهتر است یا هدلایت؟ را مطالعه کنید.

جمع بندی

هرساله تصادفات باعث آسیب‌های جانی و مالی به بسیاری از هم وطنان عزیزمان می‌شود؛ که خودروهای بی‌کیفیت و غیر استاندارد، نبود نور علائم و حفاظت‌های امنیتی در برخی از مسیرها علت این تصادفات است اما علت اصلی و 80 درصد این تصادفات اشتباهات انسانی است.

امیدواریم که افراد با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و رعایت یک سری نکات از وقوع بسیاری تصادفات جلوگیری کنند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا