سیاسی

پازل مجلس دوازدهم «۲۱ اردیبهشت» تکمیل می شود

پازل مجلس دوازدهم «۲۱ اردیبهشت» تکمیل می شود



خبرگزاری مهر، گروه سیاست – رامین عبدالله‌شاهی: دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

در این دوره از انتخابات برای انتخاب ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از ۲۰۸ حوزه و نیز تعیین ۸۸ نفر نماینده مجلس خبرگان رهبری از ۳۱ استان با حدود ۵۹ هزار شعبه که از این تعداد حدود ۱۴ هزار شعبه سیار بودند و هرکدام دارای دو صندوق برای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری بودند، برگزار شد.

حضور بیش از ۲۵ میلیون شرکت کننده منجر به آمار مشارکت بیش از ۴۱ درصدی منجر شد که طی آن کار انتخاب نهایی در ۲۱ حوزه به دور دوم کشیده شد تا تکلیف ۴۵ کرسی‌های باقی مانده در مرحله دوم انتخابات و در ۲۱ اردیبهشت، مشخص شود.

قابل توجه است در انتخابات ۱۱ اسفند بر اساس قانون متولدان ۱۱ اسفند ۱۳۸۴ به قبل واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ۱۴۰۲ بودند که ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد، ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ زن بودند. ضمن آنکه در انتخابات مجلس بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری هم وطنانی که در خارج از کشور اقامت داشتند، اجازه حضور در انتخابات را نداشتند. طبق قانون در حوزه‌هایی که داوطلبین حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح حوزه انتخابیه را کسب نکنند، انتخابات به مرحله دوم خواهد رفت و به ازای هر کرسی باقی مانده، دو داوطلب با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

در مرحله اول حدود ۱۵ هزار نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ۱۴۴ نامزد نمایندگی مجلس خبرگان رهبری نیز با یکدیگر رقابت کردند و در مرحله دوم تنها ۹۰ داوطلب راه یافته به دور دوم حضور دارند. در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۱۴ داوطلب با اخذ بیش از ۲۰ درصد از ۱۵۶۹۸۵۷ کل آرا صحیح از ۵۰۰۰ شعبه انتخابیه، نماینده مردم تهران شده و مستقیماً عضو بهارستان دوازدهم شدند و ۳۲ نفر بعدی جدول برای ۱۶ صندلی باقی مانده در دور دوم انتخابات رقابت خواهند کرد.

از طرفی از ۲۰۸ حوزه کل کشور در ۲۰۴ حوزه انتخابات به صورت سنتی و دستی و در چهار حوزه آبادان، رشت، ملایر و قم انتخابات الکترونیکی برگزار شد. برای انتخابات مرحله دوم در هشت حوزه از ۲۱ حوزه باقی مانده انتخابات شامل «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

گفتنی است در انتخابات مجلس یازدهم که روز جمعه دوم اسفند ۱۳۹۸ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد، در نهایت در همان دور اول انتخابات با رأی مستقیم خود ۲۸۱ کاندیدا را راهی مجلس یازدهم کرد و در دور دوم برای ۹ کرسی باقی مانده رقابت صورت گرفت. نکته قابل توجه این بود که در تهران تکلیف هر ۳۰ کرسی سهمیه آن در مجلس، در همان دور اول مشخص شد، به گونه‌ای که آخرین نماینده تهران با رأیی بالاتر از ۳۴ درصد از آرا صحیح وارد بهارستان یازدهم شد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا