استان ها

ثبت درختان سرو کهنسال «تفتان» در فهرست میراث طبیعی ملی



به گزارش خبرگزاری مهر، رضا کیخواه آریا گفت: با تأیید شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور، درختان سرو کهنسال سرو با قدمت ۴۳۰ تا ۸۵۰ سال واقع در شهرستان تفتان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیدند.

وی ادامه داد: ثبت ملی درختان کهنسال که عمدتاً به عنوان نماد سرزندگی و قدمت روستاها به شمار می‌روند و نزد عموم مردم از جایگاه و احترامی خاصی برخوردار هستند، در راستای توجه به حفاظت و مراقبت از آن‌ها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این رابطه درختان سرو زربین کهنسال شهرستان تفتان در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد که این درختان شامل مجموعه درختان سرو کهنسال دره شاهتوت روستای گروک، مجموعه درختان سرو کهنسال روستای گروک، مجموعه درختان سرو کهنسال روستای دهپابید و درخت سرو کهنسال روستای کوشه است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این درختان ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت حفاظت، نظارت، حمایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آنها شود ممنوع است.

این مسئول در خصوص سن درختان به ثبت رسیده، گفت: سن سروهای دره شاهتوت بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ سال، سن سروهای گروک بین ۶۳۰ تا ۶۸۰ سال، سن سروهای دهپابید بین ۴۳۰ تا ۵۳۰ سال و سن سرو کوشه ۶۱۰ تا ۶۶۰ تخمین زده شده است.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا