بازار

خواص عسل برای مغز و اعصاب

عسل یکی از ارزشمندترین محصولات طبیعی می‌باشد، که سال‌هاست استفاده از آن به عنوان طب مکمل، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌شود.

تاکنون خواص درمانی بی‌شماری برای این ماده شفابخش گفته شده‌است که از مهم‌ترین آن‌ها، خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی آن می‌باشد. هم‌چنین عسل در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آسم، فشارخون، چربی خون و … موثر است.

عسل از ترکیب دو قند گلوکز و فروکتوز ساخته شده‌است و مابقی آن را ترکیبات پروتئینی و ویتامین‌ها و املاح تشکیل می‌دهد. عسل سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی نظیر فنول‌ها و فلاونوییدها می‌باشد که غلظت این پلی فنول‌ها، بسته به شرایط جغرافیایی، نوع گل و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

خواص عسل برای اعصاب و مغز

طی دو دهه اخیر، مطالعات گوناگون نشان داده‌اند که عسل خواصی جهت بهبود سلامت بدن دارد و برای ارگان‌های داخلی بدن از جمله مغز، قلب و کبد مفید است. از جمله خواص عسل برای مغز شامل موارد زیر است:

1- حفاظت از سلول‌های مغزی در برابر پیری: استرس اکسیداتیو می‌تواند روی عملکرد سلول‌های عصبی اثر بگذارد و سبب پیری و آسیب‌های شدید مغزی شود. یکی از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل، آپی ژنین‌ها هستند که علاوه بر مهار استرس اکسیداتیو، باعث بهبود جریان خون در ناحیه هیپوکامپ مغزی می‌شوند. به این ترتیب می‌توانند سبب حفاظت از سلول‌های مغزی در برابر پیری و التهاب شوند و هم‌چنین از مرگ سلول‌های مغزی جلوگیری کنند.

2- بهبود حافظه و کاهش استرس: یکی از مهم‌ترین فواید عسل طبیعی، اثرگذاری آن در  رشد و تکثیر سلول‌های عصبی مرکزی است که از مغز در برابر اختلالات شناختی محافظت می‌کند و نقش به سزایی در بهبود حافظه و کاهش استرس دارد.

3- کاهش افسردگی و بهبود اضطراب: یکی دیگر از بررسی‌های انجام شده در مورد عسل، نشان داده که عسل با تحریک اعصاب مرکزی، می‌تواند سبب کاهش افسردگی و بهبود اضطراب شود.

4- پیشگیری از بروز بیماری‌های مغزی: عسل به دلیل دارا بودن ترکیبات فنولی، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد و با افزایش هم‌زمان  آنزیم‌های گلوتاتیون ردوکتاز و سوپر اکسید دسموتاز، باعث کاهش ترکیبات پر اکسید داخل مغز می‌شود و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو که عامل بسیاری از بیماری‌های مغزی، از جمله آلزایمر(AD)، پارکینسون(PD) و اسکلروز آمیوتروپیک است، محافظت می‌کند.

جمع بندی

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل، در کنار مصرف صحیح سایر گروه‌های غذایی، می‌تواند از مغز در برابر بسیاری از بیماری‌های عصبی محافظت کند و سبب سلامت مغز می‌شود. بنابراین مصرف آن به میزان متعادل توصیه می‌شود.

نکته: برای اینکه مصرف عسل بتواند تاثیرات گفته شده در بالا را روی مغز و اعصاب داشته باشد، باید حتما طبیعی و خام باشد؛ بنابراین در زمان خرید عسل حتما این مورد را در نظر بگیرید.

منبع: مقاله خواص عسل برای اعصاب درکام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا