بازار

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته  یکی از تخصصی ترین تصمیم هایی است که فرد باید پس از اعلام نتایج کنکور بگیرد. این روز ها مانند هر موضوع دیگری برای انتخاب رشته کنکور و نیز تخمین رتبه نیز نرم افزار های مختلف مانند نرم افزار تخمین رتبه منتشر شده است. اما فارق از انتشار این گونه نرم افزار ها فرد برای انتخاب رشته خود باید چند اصل مهم را درنظر گیرد. در این مقاله اصول مهم انتخاب رشته کنکور را برای شما زیر ذره بین خواهیم برد. اگر شما عزیزان هم نیاز به دریافت راهنمایی درباره انتخاب رشته کنکور دارید و برایتان سوال است که چگونه انتخاب رشته کنیم تا پشیمان نشویم؟ تا اخر این مطلب ما را همراهی کنید.

اصول مهم انتخاب رشته کنکور

احتمالا پس از برگزاری آزمون سراسری با محاسبه درصد های خود به سراغ نرم افزار تخمین رتبه می روید. پس از استفاده از چنین نرم افزار هایی نیز از سرویس های مجازی تعیین رشته براساس رتبه کنکور استفاده می کنید. اما انتخاب رشته کنکور اصولی دارد که به آن ها در همین مقاله خواهیم پرداخت.

گام اول انتخاب رشته – توجه به علایق

ممکن است برای شما جالب باشد که فرایند انتخاب رشته کنکور سال ها پیش از کنکور دادن شما شروع شده است. چرا که در سالهای مختلف زندگی خود با تحقیق درباره رشته ها و شغل های مختلف و نیز صحبت های اطرافیان شما علایق خود را مشخص کرده اید. شاید این صحبت ما زیادی کلیشه ای و روتین به نظر برسد. اما در فرایند انتخاب رشته کنکور بااهمیت ترین چیز توجه به علایق است. البته که مهم است بدانید این رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارید باید مورد علاقه شما باشد نه بزرگتر های شما. می فهمید که چی میگیم!

گام دوم انتخاب رشته – تعیین شهر و دانشگاه

دومین اصل مهم در انتخاب رشته کنکور تعیین شهر و دانشگاه می باشد. شما عزیزان پس از آنکه علایق خود را کاملا مشخص کردید باید به تعیین شهری که قصد تحصیل در آن را دارید فکر کنید. برای این کار باید موارد زیر را درنظر داشته باشید:

  • مجاز شدن از سوی خانواده برای تحصیل در شهری دیگر
  • سخت نبودن تحصیل در شهری دیگر برای شما
  • و …

این موارد را به خوبی درنظر بگیرید و در صورتی که فکر می کنید قرار است کنکور سال آینده را هم شرکت کنید به یک نکته توجه ویژه کنید. در صورت قبولی در دوره های روزانه و عدم ثبت نام در دانشگاه مذکور از کنکور سال بعد خود محروم می شوید. به خصوص دانش آموزان دختر به دلیل اهمیت ویژه ای که به کنکور می دهند باید این نکته را توجه کنند.

گام سوم انتخاب رشته – تعیین نوع دانشگاه

وابسته به شرایط مالی خود باید نوع دانشگاه را مشخص کنید. حتما می دانید که دانشگاه های زیر این روز ها دواطلبان را به تحصیل می پذیرند:

  • دانشگاه های دولتی (دوره های روزانه)
  • دانشگاه های پیام نور
  • دانشگاه های آزاد
  • دانشگاه های پردیس خودگردان
  • دانشگاه های غیر انتفاعی
  • و …..

ممکن اس یک داوطلب از نظر شرایط مالی اوضاع خوبی نداشته باشد. در این صورت بهتر است تمام تلاش خود را کند که روزانه قبول شود. حتی اگر در شهری دیگر قرار است تحصیل کند بهتر است که دانشگاه روزانه را برای تحصیل انتخاب کند. چرا که در غیر این صورت در کنار مخارج زندگی در شهری دیگر باید مخارج تحصیل را هم متحمل شود. داوطلبان دیگر که از نظر مالی سختی ان چنانی را متحمل نمی شوند بهتر است به اعتبار و سطح علمی دانشگاه فکر کنند.

اولویت بندی درست علاقه مندی ها از نان شب واجب تر است!

راز دیگر انتخاب رشته کنکور را می توان اولویت بندی درست یا به بیان بهتر چینش صحیح رشته ها می باشد. شما الان علاقه مندی های خود را مشخص کرده اید و درباره دانشگاهی که به تحصیل در آن فکر می کنید هم تصمیم خود را گرفته اید. حالا باید در قالب یک لیست تمامی رشته ها و دانشگاه های مربوطه و البته شهر محل تحصیل را اولویت بندی کنید. بهترین کاری که در این باره می توانید کنید این است که ابتدا لیستی از رشته ها و دانشگاه های موردعلاقه را با درنظر گرفتن این نکته که چقدر امکان قبولی شا در آن وجود دارد تالیف کنید.

بهتر قدری در این باره مطالعه کنید که نحوه بررسی کارنامه ها توسط سازمان سنجش چگونه است. همچنین می توانید برای داشتن انتخاب دقیق تر سری بزنید به کارنامه داوطلبان سال های گذشته. در این باره توجه کنید به این موضوع که هر داوطلب با رتبه خود چه رشته, دانشگاه و شهری را قبول شده است.

 

آیا می توانید در فرایند انتخاب رشته ما را یاری کنید؟

چرا که نه؟ شما عزیزان برای دریافت هرگونه مشاوره درباره انتخاب رشته کنکور و بررسی شانس شما برای قبولی در رشته ای خاص می توانید همین الان با ما تماس بگیرید. همکاران ما با سالها تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور به خوبی شما را در داشتن یک تعیین رشته موفق یاری می کنند. ما نمی خواهیم که تلاش های طولانی مدت شما برای انتخاب رشته کنکور با نداشتن انتخاب رشته موفق سوخت شود.

چه بسیار افرادی بودند که رتبه خوبی را برای قبولی در رشته های پرطرفدار داشتند, اما به دلیل انتخاب رشته سرخود و غیر تخصصی دانشگاه رفتن خود را یک سال به تعویق انداختند. پس از آنجایی که قبولی در یک رشته می تواند  به معنای مشخص شدن تکلیف آینده شغلی شما باشد حتما به این اصل مهم اهمیت دهید.

سخن آخر

 درباره انتخاب رشته کنکور مواردی بسیار بااهمیت را خدمت شما شرح دادیم. طوری که بدانید انتخاب رشته کنکور می تواند مسیر زندگی شما را مشخص کند. درباره نکاتی که باید در انتخاب رشته درنظر بگیرید توضیحات کاملی را شرح دادیم. امروزه بسیاری از خانواده علایق فرزندان خود در انتخاب رشته را فدای چشم و هم چشمی و برخی رقابت های بی اعتبار دیگر می کنند. این در حالی است که شما باید نسبت به علایق و استقلال تصمیم و آینده دار بودن رشته ای که فرزند شما علاقه مند به تحصیل در آن است باید اهمیت ویژه ای دهید. ما تخصصی تر از هر نرم افزار تخمین رتبه و نیز نرم افزار انتخاب رشته انتخاب رشته شما را انجام خواهیم داد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا