بازاربهداشت و درمانمنتخب سردبیر

مهمترین علائم و نشانه های افسردگی

مهمترین علائم و نشانه های افسردگی

همه ی ما با اختلال افسردگی آشنا هستیم و به دفعات، در مورد بهترین راه های درمان و نحوه ی مقابله با آن، مطالبی خوانده یا شنیده ایم. در اینجا،  میخواهیم به بررسی این مطلب بپردازیم که آیا مشاوره آنلاین روانشناسی، می تواند راهی برای تسریع در درمان اختلال افسردگی باشد؟! حقیقت این است که با وجود همه ی پیشرفت ها و تحقیقات فراوانی که در حوزه ی روانشناسی انسان صورت گرفته، ما هنوز چیز زیادی در اینباره نمی دانیم. برخی از افراد وقتی صحبت از مشاوره حضوری و وقت گرفتن از مطب روانشناس و متخصص می شود، این کار را به دلایلی به تعویق می اندازند. زمان بر بودن پروسه رفت و آمد و معطلی در مطب دکتر از یک سو و استرس و احساس ناخوشایند مراجعه حضوری و چشم در چشم شدن با پزشک از سوی دیگر از مهم ترین دلایل مراجعان برای عدم حضور در مطب پزشک است. اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی، سامانه های مشاوره روانشناسی آنلاین این مسئله را حل نموده اند. در ادامه این مقاله با مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین بیشتر آشنا خواهید شد.

مشاوره آنلاین روانشناسی روشی مناسب برای تسریع در درمان اختلالات روانی از جمله افسردگی می باشد.

 

 

مهم ترین بخش مشاوره حضوری تعامل روانشناس متخصص با مراجعه کننده است که این شرایط در مشاوره های روانشناسی آنلاین که به صورت ویدیویی برگزار می شود نیز فراهم است. با اینحال اگر این موقعیت نیز برای شما خوشایند نیست، می توانید از فرصت مشاوره روانشناسی تلفنی یا مشاوره رایگان در واتس آپ استفاده کنید. در ادامه به معرفی اختلال افسردگی و مهمترین نشانه های بروز آن در افراد می پردازیم. در صورت وجود نشانه های زیر پیشنهاد میکنیم حتماً به یک مشاور متخصص مراجعه نمایید.

از علائم فیزیکی افسردگی چه می دانید؟

بسیاری بر این باورند که افسردگی یک بیماری فیزیکی نیز محسوب می شود؛ که البته این عقیده پُر بیراه نیست، چراکه محققان معتقدند این اختلال یک بیماری خُلقی ـ روانی است که علاوه بر تاثیر آن بر مغز و کارکرد آن، بر فیزیک و جسم فرد نیز می تواند اثر سویی داشته باشد و هر چه علائم جسمی دردناک در فرد بدتر باشد، بیماری افسردگی فرد شدیدتر است.

اما از سوی دیگر و البته از زاویه دید دیگر نیز می توان گفت افسردگی ‌های طولانی مدت می تواند آسیب‌ های جدی به مغز انسان بزند، احتمال حمله قلبی را زیاد ‌کند، سیستم دفاعی بدن را بسیار ضعیف ‌کند، حتی منشاء خیلی از سرطان ‌ها می ‌تواند بشود، و به همین دلیل نیاز است که هر چه زودتر تشخیص و درمان شود.

علائم و نشانه های فیزیکی بیماری افسردگی

به طور کلی علائم فیزیکی و جسمانی افسردگی با سطح قابل توجهی از اختلال عملکرد در این بیماران همراه است. در واقع بیمارانی که با شمار زیادی از علائم جسمی مراجعه می کنند ممکن است بیشتر از بیمارانی که تنها با یک یا دو علامت فیزیکی مراجعه می کنند، به اختلالات خلقی ـ روانی مبتلا شوند.

افسردگی ‌های طولانی مدت می تواند آسیب‌ های جدی به مغز انسان بزند و احتمال حمله قلبی را زیاد ‌کند.

 

دانستن هر یک از این نشانه ها در همان مراحل ابتدایی می تواند گامی باشد در تسریع بهبودی و درمان افسردگی فرد که می تواند برداشته شود. برخی از این نشانه ها بدین شرح است:

9 مورد از مهمترین نشانه های بیماری افسردگی:

1.    سردرد:

سردرد از جمله دردهایی است که می تواند علل بسیار زیادی داشته باشد و نشانه بیماری خاصی باشد. این درد می تواند نشانه‌ افسردگی نیز باشد.

تقریبا سردرد در افسردگی دردی شایع محسوب می شود. اگر قبلاً سردردهای میگرنی داشته‌اید، ممکن است در این زمان بدتر به نظر برسند.

تحقیقات نشان داده است افراد افسرده معمولا سردردشان صبح‌ها و عصرها شدیدتر می شود.

2.    کمردرد و دردهای عضلانی و مفاصل:

کسانی که دچار افسردگی شده اند معمولا تمایل زیادی به ورزش‌کردن ندارند و کمتر به رژیم غذایی خود و چیزی که می خورند، توجه دارند. توجه کمِ افرادِ افسرده به وضعیت بدنیِ خود منجر به دردهای فیزیکی بیشتری در آنها می شود؛ از جمله دردهای در ناحیه‌ی کمر و عضلات و مفاصل.

3.    درد قفسه سینه:

درد در ناحیه قفسه سینه می تواند نشانه ای از بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی، معده، ریه یا سایر مشکلات باشد، اما این درد می تواند نشانه افسردگی نیز باشد.

اگر این درد را احساس کردید، هرگز درمان آن را به تعویق نیندازید. اگر پزشک‌ شما تشخیص داد که درد در قفسه‌ی سینه تان ناشی از حمله‌ی قلبی یا معده و یا ریه تان نیست، از او درباره ارتباط این درد با افسردگی بپرسید.

4.    مشکلات گوارشی:

اگر بخواهید شفاف تر درباره این مشکل بدانید باید گفت احساس بیقراری یا حالت تهوع و یا حتی اسهال یا یبوست نشانه ای از اختلال افسردگی محسوب می شود.  افسردگی می‌تواند موجب عادت‌های غذایی غیرعادی شود. کارشناسان معتقد هستند ارتباط قوی بین اختلالات خوردن و افسردگی وجود دارد. اخیرا هم مطالعات زیادی پیرامون ارتباط باکتری‌های روده و سلامت روان صورت گرفته است.

برخی مشکلات افراد در  سیستم گوارش شان همچون زخم معده، در اثر اضطراب و استرس و حتی افسردگی تشدید می‌شوند. مضاف بر اینکه از دست دادن اشتها یا پرخوری  نیز می توان از نشانه های فیزیکی افسردگی قلمداد کرد.

لازم به ذکر است بیماری های گوارشی در افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می برند، به‌ویژه در کودکان و نوجوانان بسیار متداول است.

5.    کسلی و خستگی:

مهم نیست چقدر می خوابید، با این حال ممکن است، احساس خستگی یا بی حوصلگی داشته باشید و بلند شدن از رختخواب در صبح، کاری بس سخت و طاقت فرسا باشد؛ در نتیجه باید گفت بی ‌انرژی بودن نیز از علائم افسردگی به حساب می آید.

6.    مشکلات خواب:

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی دچار اختلال در خواب می شوند؛ یا خیلی زود از خواب بیدار می شوند یا وقتی به رختخواب می روند، نمی توانند بخوابند! برخی دیگر ممکن است بسیار بیشتر از حد معمول بخوابند .

تحقیقات نشان داده است حدود یک ‌سوم افرادی که افسردگی دارند، بیش از حد معمول می‌خوابند.

7.    مشکلات پوستی:

هورمون هایی در بدن وجود دارند که در اثر اضطراب و استرس، ترشح می شوند و همین امر موجب می شود پوست شما دچار آسیب شود. در حقیقت باید گفت افسردگی با افزایش سطح هورمون استرس “کورتیزول” ارتباطی تنگاتنگ دارد و به همین دلیل مشاهده مشکلات پوستی در افراد افسرده امری دور از انتظار نیست.

طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده است حدود 30 درصد از بیماران افسرده مشکلات پوستی دارند.

8.    مشکلات دهانی:

شاید جالب باشد بدانید افسردگی حتی می تواند بر سلامت دهان افراد تاثیرگذار باشد؛ چراکه این اتفاق نتیجه عدم توجه به مراقبت از خود در افراد افسرده است.

9.    مشکلات چشمی یا کاهش بینایی:

آیا احساس می کنید که دنیا تیره و تار می بینید؟ یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2010 در آلمان نشان می دهد که بیماری افسردگی می تواند بینایی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. این مطالعه که روی 80 نفر آزمایش شد نشان داد افراد افسرده سخت می توانند تفاوتی میان سیاه و سفید قائل شوند که محققان از آن مشکل به عنوان “درک کنتراست” نام می برند.

سرگیجه یا سبکی سر، تغییر در چرخه قاعدگی زنان، اختلالات حرکتی و کندی در حرکت از موارد دیگری است که می توان آنها را از نشانه های افسردگی نام برد.

 

سخن پایانی

علائم افسردگی می تواند پیچیده باشد و میان افراد بسیار متفاوت باشد. اگر افسرده اید، ممکن است علاوه بر احساس غمگینی و ناامیدی، از برخی علائم جسمی و فیزیکی این بیماری نیز رنج ببرید. خوب است درباره علائم فیزیکی با پزشک خود صحبت کنید. فکر نکنید که این دردها خود به خود از بین می روند!

مطالعات متعدد نشان داده است بیماران مبتلا به افسردگی که پس از درمان همچنان دارای علائم و نشانه های فیزیکی هستند، احتمال بازگشت و عود افسردگی در آنها بیشتری نیز است. در واقع، میزان عود در افرادی که پس از بهبودی، علائم دارند، 3 برابر بیشتر از افرادی است که علائم ندارند.

پس اگر هر یک از علائم فیزیکی را برای مدت طولانی تجربه می کنید، با پزشک خود در میان بگذارید و از او بخواهید برای بررسی بیشتر غربالگری افسردگی و اضطراب انجام دهد.

جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی می تواند درپلتفرم های مختلفی برگزار شود. ممکن است شما با واتس آپ راحت باشید یا ترجیح بدهید از مشاوره روانشناسی تلفنی یا متنی استفاده کنید. خوشبختانه این امکان در سامانه مرکز مشاوره روانشناسی کلینیک تراپیا کاملاً فراهم است و شما می توانید از هر گزینه ای که برایتان مناسب تر است، استفاده کنید.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا