بازار

چگونه یک طرح توجیهی کسب و کار بنویسیم؟

طرح توجیهی کسب و کار یا همان بیزینس پلن یک قدم بسیار مهم برای استارت کسب و کار برای بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک است، به ویژه کسانی که ایده های خود را می خواهند به سرمایه گذاران و یا موسسات اعتباری برای تامین بودجه ارائه می دهند. طرح کسب و کار به دلیل گستردگی اطلاعاتی که باید دربرگیرد، یکی از بخش های سنگین و پر حجم شروع یک کسب و کار است. برای نوشتن طرح توجیهی باید تمامی جوانب و ابعاد فنی و مالی یک کسب و کار بررسی شود. در طرح توجیهی مراحل اجرا ، هزینه ها ، ابزار مورد نیاز و بخش های مختلف یک بیزینس ذکر می شود.

بخش های مختلف طرح توجیهی

یک طرح توجیهی کامل بخش های متعددی دارد که می تواند به راحتی مراحل اجرای یک کسب و کار تا مرحله سوددهی را برای شما عیان نماید. اما مهم ترین بخش های یک طرح توجیهی عبارتند از:

  • خلاصه طرح
  • توجیه پذیری مالی
  • امکان سنجی فنی
  • استراتژی بازاریابی
  • محصولات و خدمات
  • اطلاعات جانبی

طرح توجیهی را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه طرح توجیهی باید با متخصصین کسب و کار در ارتباط باشید. برای این منظور و دسترسی سریع افراد متقاضی طرحهای توجیهی وب سایت های تخصصی ایجاد شده اند که وب سایت توجیهی دات کام یکی از بهترین سایت ها در زمینه نگارش و دانلود طرح توجیهی است. شما می توانید با مراجعه به دامنه tojihi.com  بسیاری از طرحهای نمونه که رایگان در اختیار شما قرار می گیرند را مشاهده کنید ، همچنین طرحهایی جهت دانلود با قیمت پایین در سایت توجیهی دات کام قرار داده شده و در عین حال می توانید از مشاورین این سامانه درخواست نگارش طرح های جدید و اختصاصی کنید که براساس نوع کسب و کار موردنظر شما تدوین و ارائه خواهد شد و می توانید به کمک این طرح ها وام و تسهیلات بانکی نیز دریافت کنید.  همچنین طرح توجیهی رایگان نیز در این وب سایت ارائه می شود

انواع طرح های توجیهی

طرح توجیهی از نظر نوع کسب و کاری که قصد توسعه و راه اندازی آن را داریم به چند دسته اصلی تقسیم می شوند. همانطور که در بالا هم برخی از انواع طرحهای توجیهی را نام بردیم ، زمینه هایی مثل دامپروری ، ارزهای دیجیتال ، کشاورزی ، خدماتی ، بازرگانی ، صنعتی ، گردشگری و مسافرتی ، پزشکی جز پرطرفدارترین کسب و کارها در ایران و جهان هستند که می توانید به منظور شروع چنین بیزینس هایی از طرحهای منتشر شده در وب سایت توجیهی دات کام به آدرس tojihi.com استفاده نمایید.

نمونه طرح‌ های دامپروری

طرح های دامپروری همانطور که از نامشان مشخص است به منظور پرورش دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند. پرورش گاو و گوسفند ، پرورش ماهی و آبزیان و طیور شغل های پردرآمدی هستند به شرط اینکه با اصول و مراحل این کسب و کار ها آشنایی کاملی داشته باشید. برخی از نمونه طرحهای محبوب عبارتند از:

طرح تولید خوراک آبزیان

طرح تولید خوراک دام ( گاو و گوسفند)

طرح پرورش زنبورعسل

طرح پرورش گاو شیری

طرح‌ های کشاورزی

طرح های که در زمینه تولید گیاهان ، باغبانی، زراعت، گلخانه ، پرورش قارچ و موارد مشابه هستند در این دسته قرار می گیرند. این نوع کسب و کارها حتما باید براساس یک طرح کامل و تخصصی اجرا شوند زیرا فاکتورهای زیادی مثل شرایط آب و هوایی در موفقیت کسب و کارهای مرتبط با کشاورزی تاثیر بسزایی دارد. برخی از انواع طرحهای کشاورزی عبارتند از:

طرح توجیهی کاشت آلوئه وار

طرح تولید مکمل خوراکی از جلبک

طرح پرورش گل محمدی

طرح کاشت و پرورش درخت کنار

نمونه طرح‌ گردشگری

طرح‌ های گردشگری از جمله طرحهایی هستند که برای شرکت ها و آژانس های مسافرتی یا افراد علاقه مند به چنین کسب و کارهای است. این طرح ها علاوه بر راه اندازی تورهای مسافرتی ، به ساخت هتل ، طرح های توریستی ، اقامتگاه های توریستی و بوم گردی هم می پردازند. از جمله این طرحها:

طرح راه اندازی آژانس مسافرتی

طرح ساخت هتل و اقامتگاه بوم گردی

برپایی تورهای مسافرتی به ترکیه

تورهای ایرانگردی برای توریست خارجی

طرح های خدماتی

راه اندازی کسب و کارهای خدماتی به دلیل اینکه معمولا سرمایه کمتری نیاز دارند طرفدار بیشتری دارند ، اما شما باید حتی برای هر هزار تومان سرمایه خود برنامه جامع و دقیقی داشته باشید. این طرح ها منجر به راه اندازی کسب و کارهایی می شوند خدمات مشخصی را به مخاطب خود ارائه می دهند مانند:

طرح راه اندازی مرکز خدمات روانشناختی

طرح کلینیک فیزیوتراپی

طرح توجیهی مرکز ژنتیک

طرح راه اندازی خدمات نظافت منزل

طرح توجیهی صنعتی

طرح‌ توجیهی صنعتی به منظور راه اندازی واحدهای صنعتی ، دستگاه ها و تجهیزات صنعتی ، مواد شیمیایی ، پلاستیکی ، فلزی ، صنایع غذایی نگارش میشود. اجرای این طرح ها معمولا نیاز به سرمایه گذاری های کلانی دارد و برای راه اندازی چنین کسب و کارهای صنعتی ، باید خیلی با دقت عمل نمایید.

طرح تولید بویلر و چیلر

طرح توجیهی تولید لامپ led

تولید رینگ خودرو

دانلود طرح تولید پودر سفیدکننده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا